אקטון אקדמי – הסבר בסיסי

מטרת הפוסט הזה היא להסביר באופן כללי על אקטון אקדמי, בלי לצלול לעומק לנושאים השונים. על כל נושא שמתואר כאן אפשר למצוא הרחבה בבלוג, אולם שמתי לב שלפני הכניסה לפרטים כדאי להגיד כמה מילים על התמונה הרחבה יותר.

אקטון אקדמי היא רשת של בתי ספר (נכון לספטמבר 2018 יש מעל ל-100 בתי ספר ברשת בכל רחבי העולם). בית הספר הראשון הוקם באוסטין, טקסס, לפני כתשע שנים על ידי לורה וג'ף סנדפר. אקטון אקדמי מגדירה את עצמה כ"one-room schoolhouses for the 21st century" (כמחווה לבתי הספר שהיו נפוצים בארה"ב במאה ה-19, והכילו חדר אחד שבו למדו כל הילדים יחד).

לבתי הספר ברשת אקטון יש מספר מאפיינים מרכזיים:

  1. אמונת הבסיס באקטון היא שכל ילד הוא גיבור, והמטרה של התקופה שלו באקטון היא להכין אותו למסע חיו ולעזור לו למצוא את השליחות שלו, שבעזרתה הוא ישנה את העולם (ראו הרחבה בפוסט נפרד בנושא).
  2. המטרה באקטון היא לא לספק לילדים ידע, אלא ללמד אותם כיצד ללמוד, כיצד להיות וכיצד לעשות (learn how to be, learn how to do, learn how to learn, ראו בהרחבה פוסט מרתק בעיניי בנושא)
  3. הלמידה היא רב גילאית. כל ילדי היסודי לומדים יחד (כיתות גן חובה עד ו), כל ילדי החטיבה לומדים יחד (כיתות ז-ט) וכל ילדי התיכון לומדים יחד (כיתות י-י"ב).
  4. בכל אחד מבתי הספר יש מספר שונה של תלמידים, שנע בין 6 לעשרות. באופן ספציפי, אני עובדת באקטון חדש שהוקם בוורונה ניו ג'רזי לפני שנה ויש בו שישה תלמידים, ולכן כל הפוסטים שלי שמתארים את חיי היומיום בבית הספר מתייחסים לבית הספר הזה. עם זאת, כל השיטות שמתוארות בבלוג הן זהות לחלוטין גם לשאר בתי הספר ברשת שבהן כאמור יש גם עשרות תלמידים.
  5. החלל שבו לומדים הילדים נקרא סטודיו (ולא כיתה). הוא יהיה נעים ומזמין, ויעוצב ברוח החינוך המונטסורי.
  6. התלמידים נקראים "Eagles".
  7. אין מורים באקטון אלא מדריכים. זה לא שינוי סמנטי אלא אמירה מהותית מאוד: המטרה של המבוגרים באקטון היא להנחות ולהדריך ולא ללמד שום דבר. למעשה הכלל הכי חשוב שנאמר כבר מהיום הראשון ללימודים הוא שלמדריכים אסור לענות לילדים על אף שאלה. הילדים אמורים לשאול זה את זה, או לחפש את התשובות בעצמם.
  8. סדר היום באקטון מתחלק בדרך כלל לשניים: שעתיים וחצי בבוקר שמוקדשות ללימודי ליבה (מ"מ, קריאה וכתיבה), ושעתיים וחצי אחר הצהריים שמוקדשות לזמן פרויקטים.
  9. את לימודי הליבה הילדים לומדים באופן עצמאי, באמצעות תוכנות במחשב (קהאן אקדמי, dreambox ועוד. יש פוסט נרחב רק על הנושא הזה).
  10. בזמן הפרויקטים הילדים עובדים על פרויקט שהנושא שלו משתנה אחת ל-5-6 שבועות. בסוף תקופת פרויקט הילדים מציגים את התוצרים בתערוכה. נושאי הפרויקטים מגוונים מאוד ומשתנים (גם כאן, יש פוסט מפורט רק על פרויקטים).
  11. השאיפה באקטון היא להגיע למצב שבו הילדים פועלים בסטודיו באופן עצמאי ללא עזרת מבוגר ככל האפשר. בתחילת כל שנה הילדים מגבשים חוזה שבו הם מנסחים את כללי ההתנהגות בסטודיו, ובמשך השנה הם פועלים על פיו. בכל נושא למידה כל ילד מגדיר לעצמו יעדים אישיים בהם הוא מתחייב לעמוד, ובכל יום/שבוע הם בודק כיצד הוא עמד בהם (ראו הרחבה על מדידה והערכה בפוסט הזה).
  12. בחטיבה ובתיכון כל ילד בוחר לו התמחות שהיא למעשה עבודה לכל דבר. הוא אחראי על ניסוח קורות חיים, הגשה למשרות השונות, ראיון ובמידה והוא עובר הוא עובד במקום העבודה אליו התקבל כחלק מתוכנית הלימודים.

לורה, אחת ממייסדות הרשת, כתבה ספר מרתק בעיניי על אקטון ואני ממליצה עליו בחום לכל מי שרוצה לקרוא קצת יותר לעומק על ההיסטוריה של אקטון ותהליך ההקמה שלה.

עד כאן ההקדמה. מקווה שעשה סדר, ומוזמנים לשאול כל שאלה כמובן 🙂 תודה שאתם איתי!