מאפיינים ייחודיים של אקטון

מעקב אחרי מאמציו והתקדמותו של הגיבור במסע

אחד האתגרים הגדולים בלמידה שבה כל ילד מתקדם בקצב שלו, היא היכולת לעקוב אחרי ההתקדמות של כל ילד באופן עצמאי. הרי אין כאן כיתה שלומדת יחד, ונבחנת יחד וברור איפה כל אחד עומד. באקטון כל גיבור לומד בעצמו, בקצב שלו, וחשוב לראות את ההתקדמות של כל גיבור, כמו גם את הקשיים שלו, ולהצליח לשקף את אלו לגיבור עצמו וגם למדריכים ולהורים. לכל ילד באקטון יש פורטפוליו שבו הוא מציג את תוצרי הלמידה שלו בסוף כל תקופת למידה, אבל במהלך תקופות הלמידה יש מספר כלים שבהם נעשה שימוש כדי לעקוב אחרי התקדמות הלמידה בנושאים השונים:

  1. SMART Goals – בתחילת כל יום/שבוע/תקופת למידה, כל ילד מגדיר לעצמו יעדים מדידים עבור אותו יום/שבוע/תקופת למידה. SMART הם ראשי תיבות  של Specific, Measurable, Agreed upon, Realist ו-Time-based. כלומר הילד מגדיר לכל אחד מנושאי הלימוד שלו יעדים ריאלים, מוסכמים, מדידים, ספציפיים ותחומים בזמן. המנגנון הזה הוא אחד החשובים ביותר באקטון. הוא מכריח כל ילד להציב לעצמו מטרות ברורות, לנסות להשיג אותן לאורך תקופת הזמן ולעדכן בסופה של התקופה האם הוא עמד בהם ובאיזה אופן. יעד שבועי כזה יכול להיות למשל לסיים שני שיעורים בקהאן אקדמי בחשבון, לסיים לקרוא ספר מסוים, ולכתוב שלושה עמודים בנושא מסוים. כל היעדים האלו מתועדים במערכת פנימית של אקטון, והילדים בוחנים כל הזמן את ההתקדמות שלהם אל מול היעדים שהציבו.
  2. שותף למידה – לכל גיבור באקטון יש שותף למידה, ילד אחר מהסטודיו שנבחר או התנדב, להיות אחראי על מעקב אחרי התקדמות הלמידה של אותו גיבור. ההנחה כאן היא שילד תמיד ירצה לעבוד קשה הרבה יותר כדי לעמוד בציפיות של חבר מהסטודיו מאשר בציפיות של מדריך למשל.
  3. נקודות – עבור כל משימה שהילדים עושים בסטודיו, מוגדר מראש כמה נקודות היא שווה. מערכת הנקודות הזו מאפשרת לילדים לתעדף בין המשימות השונות שלהם, וגם לתת מוטיבציה לעשות משימות מסוימות. בסוף כל שבוע כל ילד מחשב את מספר הנקודות שלו ושותף הלמידה שלו מאשר את החישוב. נקודות מודדות עבודה קשה, וכמות הנקודות שהגיבור השיג בסוף השבוע היא אינדקציה נהדרת להתקדמות שלו. דוגמא לטבלת נקודות:
    • 2 דקות של פעילות בקהאן אקדמי – 1 נקודה
    • 2 עמודים של קריאה בספר שנמצא ברשימת הספרים המומלצת של הסטודיו – 1 נקודה
    • 20 עמודים של קריאה בכל ספר שבוחר הגיבור – 1 נקודה
  4. הדולרים של אקטון – באקטון קיימת מערכת כלכלית פנימית, שבה הילדים יכולים להרוויח כסף כמו בעולם האמיתי. הגיבורים יכולים להציע זה את זה כמועמדים לקבל דולרים על מעשים שמחזקים את קהילת הילדים, או לקחת דולרים מגיבורים שפוגעים בקהילה. המנגנון הזה בעצם מאפשר לילדים לממש את האחריות שלהם זה על זה, כחלק מהיותם חברים באותה קהילת לומדים.
  5. אותות הצטיינות (Badges) –  אותות הצטיינות ניתנים לגיבור כאשר הוא מגיע להישג משמעותי. על מנת לקבל את האות, הגיבור נדרש להציג הוכחות לעבודה שלו לעמיתיו ולמדריכים. אפשר לעשות שימוש באותות כדי לעקוב אחרי התקדמות באבני דרך משמעותיות של הלמידה ולאפשר לאיכות העבודה להשתפר לאורך זמן. בסוף כל שבוע נערך טקס הענקת אותות, אחרי שהעבודה שנעשתה אושרה על ידי הגורמים הרלוונטיים.
  6. הצגת התקדמות על הקיר – ההתקדמות של כל גיבור אל מול היעדים שהציב לעצמו מוצגת על הקיר בסטודיו, ובכך מאפשרת להם לעקוב אחרי ההתקדמות שלהם ביחס לאחרים ונותנת להם מוטביציה נוספת לעמוד ביעדים שמציבים להם חבריהם.
  7. לוח זמנים שבועי – בכל שבוע נתלה על הקיר לוח זמנים ברור. הלוח מאפשר לילדים לתכנן לעצמם את היום שלהם, בלי צורך לשאול את המדריכים מה לעשות כל רגע. בנוסף, הוא מאפשר לילדים להתכונן ולדעת מראש מה מגיע מתי, וכמה זמן מוקצב לכל פעילות.
  8. מבחנים ארציים – פעם בשנה הגיבורים נבחנים במבחנים הארציים של המדינה, כמו כל תלמיד בבית ספר אחר.
  9. בלוג – לרבים מבתי הספר של אקטון יש בלוג שמאפשר לתעד את הלמידה ונותן למתבונן מבחוץ הצצה אל האירועים שקורים בין כתלי אקטון יום יום. הבלוג גם מאפשר לתעד בקלות רבה יחסית תהליכים ארוכים שקורים באקטון לאורך השנה, ולבחון אותם בראייה לאחור לאורך זמן.
  10. משוב עמיתים – בסיום כל תקופה (חמישה או שישה שבועות רצופים), כל אחד מהילדים ממלא משוב על כל הילדים האחרים. המדריכים עוברים על כל המשובים לפני שהם מועברים לילדים כדי לוודא שהם לא כוללים עלבונות או ביקורות לא בונות. המשובים הם פרטיים, כל גיבור יכול לבחור לשתף או לא לשתף אותם עם שאר הילדים. דרך משוב העמיתים הילדים לומדים לתת משוב בונה שמאפשר צמיחה, וגם לומדים לקבל משוב מאחרים ולצמוח ממנו בעצמם.