מאפיינים ייחודיים של אקטון,  תפיסת העולם החינוכית שלי

על כוחה של קהילה

אחד האלמנטים שהיום הכי חשובים לי לקדם באקטון, ולא הבנתי בכלל את החשיבות שלו בתחילת הדרך שלנו, הוא בניית קהילה.

בגלל שאקטון שלנו הוא כזה מקום עם מאפיינים ייחודיים, הוא בסופו של דבר מושך אליו משפחות שמאמינות בעולם ערכים מאוד דומה. ברירת המחדל היא לשלוח את הילדים/ות למערכת החינוך הציבורית. הורים שבוחרים/ות אחרת, חייבים/ות להפעיל הרבה מחשבה ושיקול דעת בבחירה שלהם/ן, ואם בסופו של דבר הם/ן בוחרים/ות באקטון, הם/ן למשל מאמינים/ות שהילד/ה שלהם/ן יכול/ה להוביל את מסע הלמידה שלו/ה, שאפשר לסמוך עליו שיתמודד/תתמודד עם כשלון, שכשיש לו קונפליקט עם מישהו/י אחר/ת הוא/היא ינסה/תנסה לפתור אותו ולא יברח/תברח או ידחיק/תדחיק, ושאין מה להאשים אחרים/ות אם משהו לא עובד.

מה שאותי מרגש בסיפור הזה, הוא שבגלל שהקמנו את אקטון, מצאתי פתאום חבורה לא קטנה של מבוגרים/ות שמאמינים/ות בערכים האלו, שרוצים/ות לגדל את הילדים/ות שלהם/ן לאורם/ן וזה ממש ממש לא מובן מאליו. לא בצפון אמריקה ולא בשום מקום אחר.

אם בשנים הראשונות הדגש שלי היה קודם כל על להקים את סביבת הלמידה, היום אני רוצה לשים לא פחות דגש על בניית השבט שלנו. ליצור חלל שיאפשר לחיבורים עמוקים לקרות – בין ההורים לבין עצמם/ן, ובין המשפחות לבין עצמן. איך זה נראה בפועל?

  1. ערבי הורים – ערבי ההורים שלנו לא קשורים בשום צורה למסע הלמידה של הלומדים/ות. כל העיסוק שלהם הוא במסע האישי של ההורים ובחיבור בניהם. השנה אנחנו מתכננות/ים ארבעה ערבי הורים שיעסקו בנושאים כמו משולש הדרמה, התמודדות עם כשלונות, מה נותן לי מוטיבציה, ועוד. אני בטח ארחיב על כל ערב לפני שהוא יקרה, אבל הרעיון הוא להעמיק בנושא שקשור לפילוסופיה החינוכית של אקטון במובן הרחב של המילה, יחד עם ההשלכות המעשיות שלה על החיים של ההורים.
  2. אירועים קהילתייים – השנה אנחנו מתכננים/ות חמישה אירועים קהילתיים לכל המשפחות: קמפינג קהילתי, טיול סתיו, התנדבות קהילתית, ערב משחקי קופסא, וערב יער. כל האירועים בחינם (מה שלא בחינם ממומן על ידי בית הספר) ופונים לקהל רחב ככל האפשר של גילאים ותחומי עניין.
  3. ספריית הורים – השנה בפעם הראשונה הקמנו בכניסה לאקטון ספריית הורים עם ספרים שקשורים לפילוסופיה החינוכית שלנו ומאפשרים להורים להעמיק בה. מי שמעוניין – אני אשמח לשתף את רשימת הספרים שבחרנו 🙂
  4. עזרה בהכנות לפתיחת השנה – חלק מהמשמעות של להיות עם צוות מבוגרים/ות קטן היא שקשה להוציא לפועל עבודות שיפוץ גדולות. השנה קבענו שלושה ימים בלוח השנה וביקשנו מהמשפחות שפנויות בימים האלו להגיע ולעזור. ככה יצא שהיו בסטודיו סה"כ 60 ידיים עובדות במקום 8, ויכולנו לצבוע, למיין, לנקות, לתלות, ועוד ועוד ולהכין את הסטודיו לשנה הבאה.

אני חושבת שהדבר הכי חשוב בבניית קהילה סביב בית ספר הוא הרצון להיות חלק מהקהילה הזו 🙂 בכלל שאני כ"כ אסירת תודה על ההזדמנות שיש לי להיות חלק מהשבט הזה, כל העשייה הזו היא סופר כיפית ומשמחת עבורי. זה דווקא מאפיין שאני מרגישה שיותר קשה לאמץ בבתי ספר אחרים בגלל הגודל שלהם וגם בגלל שלא תמיד המשפחות נמצאות בהם מבחירה, אבל מי שזה כן רלוונטי עבורו – אני ממליצה בחום!

6 תגובות

  • חן יפהר

    היי מיכל
    שמי חן, כבר הגבתי לך פה לא מזמן.
    הבן שלי נתן עולה ל PreK ואני עוקבת אחרי אקטון כבר זמן מה כדי ללמוד על בית הספר כדי שאוללקטון. הלא מאוד רחוק נתן יילך לאקטון.

    שתי שאלות:
    1. אשמח לרשימת הספרים שאת ממליצה כדי ללמוד עוד על הפילוסופיה של בית הספר!
    2. ערבי ההורים נשמעים מרתקים! האם אפשר להצטרף?

    בברכה,
    חן

  • admin

    הי חן!
    איזה כיף לשמוע. ערבי ההורים הם רק להורים של בית הספר בשלב הזה 🙂 מה המייל שלך? אשלח לך את הרשימה למייל.

  • אתי סימוני

    הי מיכל
    עוקבת אחרייך כמעט מההתחלה, השראה🙏🏼
    אשמח גם לקבל את רשימת הספרים 🙏🏼

  • Rebecca Or

    אני עוקבת ושואבת השראה מכל פרסום שלך ואף קניתי את הספר של הזוג סנדפר וממש אהבתי, אשמח לרשימת הספרים ,תודה!