מאפיינים ייחודיים של אקטון

מיומנויות ליבה – העמקה

מטרת הפוסט הזה היא להעמיק בנושא תכנית הלימודים באקטון, בהקשר מיומנויות הליבה. כשאני עשיתי את ההעמקה הזו בעצמי היא סידרה לי הרבה דברים בראש, ולכן החלטתי להקדיש לה פוסט נפרד.

מהן מיומנויות ליבה?

מיומנויות ליבה הן המיומנויות הבסיסיות שהילדים צריכים לשלוט בהן כדי להניח את בסיס יציב לכל למידה באשר היא. במסגרת מיומנויות ליבה נכללים: קריאה, כתיבה ומתמטיקה.

מתי לומדים באקטון את מיומנויות הליבה?

את מיומנויות הליבה לומדים הילדים באקטון במשך 2.5-3 בבוקר. הילדים הצעירים יותר מקבלים הגדרת זמן ברורה לכל אחת מהמיומנויות, הילדים המתקדמים יותר מחליטים בעצמם כמה זמן להשקיע בכל נושא בכל יום.

כיצד מוגדר מה יש ללמוד בכל מיומנות?

המדריכים מגדירים עבור כל נושא רשימה של אתגרים רלוונטיים, וכן מגדירים נקודות ואותות הצטיינות לכל אתגר. הילדים מגדירים לעצמם בכל בוקר, מהם היעדים שלהם ללמידה בכל נושא באותו יום, ובנוסף בכל שבוע עורכים פגישה עם הילד המאמן שלהם, כדי להגדיר יעדים שבועיים ולתמוך זה בזה.

כיצד נבחנת התקדמות הילדים במיומנויות הליבה?

המעקב אחר ההתקדמות בנושאי הליבה נמדד באמצעות נקודות, אותות הצטיינות ודרך לוח התוצאות של אקטון שבו אפשר לראות בדיוק כמה כל ילד התקדם ובאיזה נושא.

מתמטיקה:

למידת המתמטיקה נלמדת באמצעות אקדמיות וירטואליות כמו קהאן, dreambox, ALEXA, ST Math ועוד. ההתקדמות נמדדת על ידי נקודות (למשל 10 נקודות על כל שיעור בקהאן) וכן על ידי אותות הצטיינות (למשל אות הצטיינות על השלמת כל חומר המתמטיקה של כיתה א' בקהאן). בלוח התוצאות הוירטואלי של אקטון אפשר לראות את ההתקדמות המדויקת בכל נושא שנלמד. מכל הנושאים שנלמדים באקטון, זה הנושא שהכי קל להבין איך לומדים אותו והכי קל להבין איך עוקבים אחריו ומודדים אותו, מאחר וכל אלו נעשים במערכות למידה ממוחשבות שנועדו לצורך הזה בדיוק.

קריאה:

המטרה היא לגרום לגיבורים הצעירים לאהוב לקרוא. הילדים מתחילים את השנה בקריאה של ספרים לבחירתם, ועם הזמן מתקדמים לספרים קשים יותר ומעלים את רמת הקריאה שלהם. ההתקדמות של הילדים נמדדת על ידי נקודות על קריאת ספרים (למשל נקודה לכל עמוד בספר רגיל ו-10 נקודות לכל עמוד בספר מרשימת המומלצים), נקודות על אימון קריאה באמצעות תוכנות וירטואליות כמו Lexia, ReadTheory, Newsela, וכן אותות הצטיינות על קריאה וניתוח של ספר שמוגדר כ"קלאסיקה" למשל.

אחת הפעילויות שאני מאוד אוהבת באקטון היא DEAR: Drop Everything And Read. לילדים יש 30-60 דקות בכל יום, שבהם הם צריכים למצוא פינה אהובה ברחבי הסטודיו, להתכרבל עם הספר המועדף עליהם ופשוט לקרוא.

בכל סטודיו נבנית רשימה של ספרים שקריאה שלהם מעניקה לקורא "אות הצטיינות" בקריאה. הספרים האלו יהיו ספרים קשים וארוכים יחסית, שמוגדרים כספרים קלאסיים מבחינת הספרות העולמית. בכך הילדים מקבלים מוטיבציה נוספת לקרוא ספרים שבדרך כלל פחות מושכים אותם, לפחות במבט ראשון, ובכך להעמיק ולשכלל את יכולות הקריאה שלהם.

כתיבה:

המטרה בלימוד כתיבה היא לאמן את הילדים להיות מתקשרים מיומנים (powerful communicators). הילדים מתאמנים בכתיבת נאומים, ביוגרפיות, סיפורים, מאמרים, מיילים, פרסומות מכתבי תודה ועוד ועוד. הרעיון הוא לתרגל את מיומנות התקשורת דרך כתיבה של טקסטים מחיי היום-יום האמיתיים שלהם. בכל יום הילדים עובדים על משימת כתיבה מוגדרת, שקשורה לאחת הפעילויות שהם עובדים עליהם בסטודיו (המסע, אחד החגים שמתקרב וכו').  המעקב אחר ההתקדמות נעשה על ידי נקודות (עבור כל השלמת משימת כתיבה), אותות הצטיינות על משימות כתיבה, אותות הצטיינות על הישגים שקשורים לכתיבה (למשל הדפסה עיוורת או כתיבה ללא שגיאות כתיב) וכן על ידי הצגת תיק עבודות שכולל את כל השתלשלות המשימה החל מרגע הטיוטה ועד למוצר המוגמר.

בכל משימת כתיבה, הילדים מעריכים ובודקים זה את המשימות של זה, על בסיס קריטריונים מוגדרים היטב מראש. בכך הם מתאמנים גם על הערכה של כתיבת עמיתים וגם על קבלת ביקורת על הכתיבה שלהם.