מאפיינים ייחודיים של אקטון

תוכנות ואפליקציות מומלצות ללימוד וירטואלי של קריאה, כתיבה וחשבון

הגיעו לא מעט בקשות מכם שאכתוב פוסט על המערכות הוירטואליות בהם הילדים  עושים שימוש כדי ללמוד קריאה, כתיבה וחשבון. בפוסט הזה אני אסקור כמה מהתוכנות שאני מכירה וממליצה, וגם אציין במה נעשה שימוש בסטודיו ובאיזה אופן. מוזמנים לשאול שאלות כמובן ואענה בשמחה!

קהאן אקדמי – https://www.khanacademy.org/

אני מתחילה מקהאן אקדמי כי בעיניי זוהי פלטפורמה מופלאה, במיוחד לילדים. בסטודיו שלנו הילדים לומדים מתמטיקה בעיקר בקהאן. מומחי התוכן והפדגוגיה הטובים בעולם, יצרו עבור הילדים, סביבה וירטואלית שבה הם לומדים את כל חומר הלימוד במתמטיקה בצורה מסודרת, מגיל גן חובה ועד סוף התיכון (וגם אחר כך, אבל זה פחות מענייננו כרגע :)). מה שמדהים בקהאן הוא העובדה שהוא מתאים את עצמו לחלוטין לרמה של הילד. המערכת מזהה בדיוק מה הילד יודע ומה לא, ובוחרת את התרגילים שהוא עובד עליהם בהתאם. כל נושא מוסבר בוידאו מפורט, וגם מלווה בהסברים כתובים, ומאפשר לילדים להתקדם בקצב שלהם בסביבה שרואה בדיוק אותם ומתאימה את עצמה אליהם. כן כדאי להגיד שהסביבה בקהאן היא לא משחקית בכלל, ולכן כדאי לפעמים לגוון בינה לבין אפליקציות/תוכנות אחרות שילדים חובבי משחקים מתחברים אליהם בקלות רבה יותר.

בנוסף למתמטיקה הילדים וגם אתם יכולים ללמוד בקהאן בערך כל נושא שחשקה בו נפשיכם: פיזיקה, ביולוגיה, תכנות, היסטוריה, אומנות, ממשל כלכלה ועוד ועוד. וכמובן, הכל בחינם. מופלאה, כבר אמרתי?

DreamBox – http://www.dreambox.com/

DreamBox היא פלטפורמה נהדרת ללימוד חשבון, באופן יותר חוויתי ואינטראקטיבי. גם גם המערכת מותאמת ללוח הלימודים מגיל גן חובה ועד כיתה ח (ולא עד סוף התיכון), וגם כאן המערכת מזהה את הרמה בה הילד נמצא ומתאימה את התרגול בהתאם לרמה שלו. כאן כדאי לשים לב שבמערכת הזו ההסברים פחות מובנים, ולעיתים הילדים יכולים להתקדם מהר מאוד בחומרים פשוטים, תוך כדי שהם עושים שימוש בטכניקה לא מתאימה ואז כשהם מגיעים לרמה הגבוהה יותר, זו כבר בעיה (מה שלא יקרה למשל בקהאן אקדמי). אני כן ממליצה על הפלטפורמה הזו לצד קהאן אקדמי, ובמיוחד לילדים שאוהבים תוכן אינטרקטיבי וחוויתי יותר. הילד מתרגל לעומק נושאים שהוא צריך ללמוד, והשילוב בין שתי הפלטפורמות מוצלח. התוכנית היא בתשלום חודשי קבוע (לא גבוה במיוחד).

Prodigy – https://play.prodigygame.com/

Prodigy הוא פלטפורמה משחקית לכל דבר ועניין, אלא שתוך כדי המשחק הילדים לומדים מתמטיקה. היתרון העצום של Prodigy בעיניי הוא החיבור המיידי של הילדים אליו. יש לי ילד אישי בבית שיכול לשחק במשחק הזה המון המון זמן, ולא רוצה לעזוב אותו, ועל הדרך הוא לומד המון מתמטיקה וזה נפלא. גם כאן המערכת מזהה את הרמה של הילד ומתאימה את התרגילים אליו. ממליצה בחום לנסות, אצלנו זו היתה הצלחה מסחררת. הגרסא הבסיסית שלגמרי מספקת היא חינמית.

Lexia – https://www.lexialearning.com/

Lexia היא המערכת העיקרית שבה הילדים מתרגלים קריאה וכתיבה. אני הכרתי לראשונה את Lexia באקטון, ועבורי ההיכרות הזו היתה חוויה מאוד דרמטית ומשנה תפיסת עולם. המערכת הזו מאפשרת לילדים ללמוד לקרוא ולכתוב החל מגיל גן ועד כיתה י', ועובדת על קריאה, ניתוח טקסט, דקדוק, אוצר מילים ועוד. אשכרה מישהו בעולם הצליח לפתח מערכת שמלמדת ילדים לקרוא ולכתוב באופן וירטואלי!!! זה פשוט קסם בעיניי. אחד המאפיינים הכי מלהיבים של Lexia בעיניי הוא ההתאמה שלה לילדים עם לקויות למידה, בדגש על דיסלקציה, והיא מחוללת פלאים בילדים עם קשיים כאלו. גם כאן, המערכת מחולקת לרמות, מתאימה את עצמה באופן אוטומטי לרמה של הילד ומאפשרת לו להתקדם בקצב שלו. ואחרי כל אלו, המערכת היא בחינם. מה אני אגיד לכם? מרהיב.

עוד מערכות שנעשה בהן שימוש בסטודיו אבל על בסיס ספורדי יותר הן Spelling city (לימוד אוצר מילים ואיות), No Red Ink (לימוד דקדוק וכתיבה) ו-Alex (לימוד מתמטיקה, ובאופן ספציפי לימוד לוח הכפל ולוחות חיבור וחיסור), Typing Club (לימוד הדפסה עיוורת באנגלית).

עוד אתרים וירטואליים שאני ממליצה עליהם בחום הם: outschool (מגוון עצום של קורסים וירטואליים אונליין בתוכנת זום), Field trip Zoop (ביקורים וירטואליים באתרים שונים בכל רחבי העולם באמצעות תוכנת זום), Nitrotype (משחק סופר מגניב ללימוד הקלדה עיוורת), ו-Jam (מספר מצומצם של קורסי וידאו בנושאים מגניבים לילדים כמו לגו, יוטיוב וכו').

 

2 תגובות

  • ענבל

    הי מיכל, תודה רבה על הבלוג המעודד והמשמח הזה. לגבי האתרים והיישומים שאת ממליצה עליהם כאן, האם כולם חינמיים? איך עובד תהליך בחירת ורכש הטכנולוגיה באקטון? האם למורה יש אפשרות בחירה/אוטונומיה בנושא? ענבל

    • admin

      הי ענבל! איזה כיף שאת כאן ושאת נהנית 🙂 חלק מהאתרים חינמיים וחלק כרוכים בתשלום נמוך יחסית. למדריך באקטון יש אפשרויות בחירה רבות ואם הוא מעדיף פלטפורמה כלשהיא הוא לגמרי מוזמן לעשות בה שימוש. כל סטודיו רוכש לעצמו את התוכנות בהן הוא עושה שימוש.