מאפיינים ייחודיים של אקטון,  תיעוד היום יום,  תפיסת העולם החינוכית שלי

תודעת צמיחה (Growth Mindset)

תודעת צמיחה, Growth Mindset, היא מושג מוכר מאוד שטבעה החוקרת קרול דואק. דואק הגדירה שתודעה מקובעת ישנה לאנשים/נשים שמאמינים/ות שסט היכולות שלהם/ן, ובכלל זה האינטילגנציה שלהם/ן, הם משהו מולד, שלא ניתן לשינוי. או שאת/ה חכמ/ה או שלא, או שאת/ה יודע/ת לצייר או שלא. אנשים/נשים בעלי תודעת צמיחה לעומת זאת, מאמינים/ות שאפשר ללמוד הכל, וכל יכולת היא ברת השגה, בהינתן שאת/ה מוכנ/ה לעבוד קשה ככל שיידרש כדי להשיג אותה.

ההבדלים בין תפיסות העולם של בעלי/ות תודעת הצמיחה לבעלי/ות תודעה מקובעת יבואו לידי ביטוי בכל הקשר בחיים כמעט. כמו שאפשר לראות בתמונה בתחילת הפוסט, בעלי/ות תודעה מקובעת יחשבו או יגידו משפטים כמו: אני לא יכול/ה לעשות את זה, זה קשה מדי, אני לא טוב/ה בזה. הם/ן יתפסו טעויות כדבר איום ונורא וכשלונות כדבר שצריך להימנע ממנו ככל האפשר. לעומת זאת ככל שהתודעה שלנו צומחת יותר, אנחנו נאמר משפטי כמו אני אמשיך לנסות עד שאצליח, אני צריכ/ה עוד זמן לעבוד על זה, אני עדיין לא מבינה את זה עד הסוף. אנחנו נתפוס טעויות כדבר בונה שצריך ללמוד ממנו איך להשתפר ואנחנו נחבב כשלונות כי נבין שהם הכרחיים בדרך לכל הצלחה.

בעיניי המושג של תודעת צמיחה הוא קריטי לכל אחד ואחת בכל גיל, אבל הוא אפילו קריטי יותר לבני/ות אדם צעירים/ות יותר, בגילאי יסודי וחטיבה. הרעיונות הבסיסי שאת/ה יכול/ה ללמוד הכל, שכשלונות הם דבר כל כך חשוב בדרך להצלחה, שבלי לעשות טעויות אי אפשר ללמוד, שאתגרים הם משהו שאני רוצה לאמץ ולא להדוף או להימנע ממנו ושביקורת היא משהו שאפשר ללמוד ממנו ולא לתפוס אותו כרדיפה אישית, כל אלו הם בעיניי יסוד לכל למידה באשר היא.

אז איך מדברים על הנושאים האלו עם הדור הצעיר? באקטון אנחנו עושים/ות את זה בשתי דרכים עיקריות:

  • פתיחות בוקר – רבע שעה של דיון קצר בנושאים שקשורים לתודעת צמיחה. יש אינסוף (בחיי) מקורות ברשת, ובסוף הפוסט הזה אני אשים כמה שאני אוהבת במיוחד, אבל הרעיון פשוט: מראים וידאו קצר בנושא של תודעת צמיחה ואז שואלים/ות שאלות שמציירות דיון.
  • שבחים במקום תיוגים – Growth Mindset Praise הוא עקרון משמעותי כדי להטמיע בפועל את תודעת הצמיחה. הרעיון הוא להימנע ככל האפשר מתיוגים (את כזו חכמה, אתה כזה אמן) ובמקום זה לציין לשבח את המאמץ, את התהליך, את הדרך. בפרקטיקה באקטון אנחנו קוראים/ות לזה Character Call out, ומשתמשים/ות בזה כל הזמן. מדובר במשפט בעל מבנה קבוע שמאפשר לתת שבחים שמעודדים תודעת צמיחה: ראיתי שXXXXX עשה כך וכך. אני קוראת לזה YYYYY. למשל:
    • ראיתי את זוהר יושב עם שחר כדי לעזור לו לפתור בעיה בחשבון במשך עשרים דקות בבוקר. אני קוראת לזה להיות אדיב.
    • ראיתי את הללי שואבת את האבק בחדר הגדול בלי לפספס אף פינה. אני קוראת לזה לעבוד קשה כדי לשמור על הסטודיו נקי.
    • ראיתי את אורי עובד כל הבוקר על הסיפור שהוא כותב. אני קוראת לזה להתמיד ולא לוותר.

הנה רשימה של כמה מקורות שאפשר להתחיל לחפש בהם השראה ומידע על הנושא המרתק הזה:

“Mindset – The New Psychology of Success” by Carol Dweck (Link)

Big Life Journal: https://biglifejournal.com/

The Learner Lab: https://thelearnerlab.com/growth-mindset/

Class Dojo: https://ideas.classdojo.com/b/growth-mindset

תגובה אחת

  • עינת

    מקסים. תוכלי לשלוח סרטונים שניתן להראות לתלמידים כפתיחה לנושא? ורעיונות לשאלות מקדמות דיון?