תיעוד היום יום

שבוע שני בתקופת תכנות ורובוטיקה

תיקוף מחדש של כל נושא ה-Strikes: קאי ואני הרגשנו שנכון לתקף עם הילדים מחדש את כל נושא ה-Strikes. התחושה שלנו היתה שהכללים שיש לנו כרגע בסטודיו לא מוגדרים מספיק טוב, ובנוסף לא היינו בטוחים שהילדים מבינים בדיוק מה כל כלל אומר. במשך כל השבוע ערכנו דיונים עם הילדים בפתיחת הבוקר על הכללים השונים. שוחחנו על כל כלל וכלל, וידאנו שהוא ברור לכולם ודיברנו על דוגמאות שונות. בסופו של דבר הגענו לרשימה שכוללת את הכללים הבאים: אל תפגע בכוונה באחר פגיעה פיזית או רגשית, אל תשים אותך את האחר בסכנה בכוונה, אל תהרוס או תגנוב רכוש ששייך לסטודיו בכוונה, אל תפגע במוטביציה של אחרים, השתמש באינטרנט רק עבור צרכים לימודיים, כבד את המדריכים ותן להם לאכוף את גבולות הסטודיו. הכלל האחרון חדש ודיברנו עליו לא מעט, אני חייבת לאמר שבאופן אישי אני לא בטוחה שהוא מוגדר עד הסוף בצורה מיטבית, אבל בכל מקרה הוא שווה ניסיון. אני מאוד אוהבת את העובדה שאנחנו כל הזמן בוחנים מחדש את הכללים, בודקים מה נדרש ומה לא, ומעדכנים את הכללים בהתאם לצורך.

מסע תכנות ורובוטיקה: במסגרת המסע השבוע היה לנו דיון מעניין מאוד על בטיחות באינטרנט. דיברנו על מה הסכנות באינטרנט, מתי צריך לסמוך על השכל ומתי כדאי גם לסמוך על הרגש שלנו (אם משהו מרגיש לנו "מוזר" או "לא בטוח" יש סיכוי טוב שזה אכן המצב, גם אם כל הנתונים לכאורה טובים). עשינו רשימה של פרטים אישיים שאפשר לשתף באופן פומבי באינטרנט (מה הצבע האהוב עליי, מה הספורט האהוב עליי וכו') ורשימה של פרטים שאסור לשתף באופן פומבי, לפחות בלי התייעצות עם מבוגר (שם מלא, כתובת, תמונות ועוד). נתנו לא מעט דוגמאות למתחזים מסוגים שונים: מבוגרים שמתחזים לילדים, האקרים שמתחזים למתקנים מחשבים, ילדים שמתחזים לחברים שרק רוצים לעזור, וניתחנו אותן יחד. היה מעניין ובעיניי חשוב מאוד.

אומנות: באומנות השבוע התחלנו פרויקט חדש של יצירה מהטבע. לקחתי את הילדים לסיבוב בפארק, והם אספו המון חומרים שונים שאיתם הם רוצים ליצור. היום שבו יצאנו לטיול היה קפוא במיוחד, ובכל זאת מאוד שמחתי שיצאנו. החיבור לטבע והיציאה מהכיתה היא סופר משמעותית בעיניי, כמעט בכל מזג אויר, והעובדה שבית הספר נמצא קרוב כל כך לפארק ענק ומהמם היא יתרון עצום בהקשר הזה.

סדנת כתיבה: בסדנת הכתיבה בתקופה הזו הילדים צריכים לכתוב "חיבור משכנע". כל אחד מהם בחר פארק לאומי אחר בארה"ב, והם צריכים לכתוב מכתב לפילנטרופ גדול שרוצה לתרום 10 מיליון דולר לאחד מהפארקים הלאומיים, ולשכנע אותו למה כדאי לו לתת את הכסף דווקא לפארק שלהם. השלב הראשון היא היכרות מעמיקה יותר של כל ילד עם הפארק שבחר, ולאחר מכן דיברנו על המבנה הנכון של החיבור (הקדמה, שלוש פסקאות של הסבר וסיכום) והילדים התחילו לנסח את ההקדמה ואת הסיבות השונות שבגללן הכסף צריך ללכת לפארק שלהם.

2 תגובות

  • Omerr

    שיחה עם הילדים על בטיחות באינטרנט חשובה ומעניינת!
    האם מערך השיחה נמצא בתיקייה של כלל אקטון? אם לא, כדאי להוסיף את שלכם 🙂

    • admin

      בחומרים של אקטון נמצא מערך שאני התבססתי עליו אבל שיניתי אותו לא מעט. רעיון טוב לתעד את שלנו 🙂