מאפיינים ייחודיים של אקטון,  תיעוד היום יום

מסע ארכיטקטורה – סיכום והעמקה

הגענו לסיום התקופה השנייה, והמסע שהילדים עברו בה היה מסע ארכיטקטורה. אני מנצלת את ההזדמנות החגיגית הזו, כדי להסביר טוב יותר דרך הדוגמא הספציפית הזו מהו מסע ומהם המאפיינים שלו.

המטרה של מסע בפדגוגיה האקטונית, היא לקחת אתגרים מעשיים, מחיי היומ-יום, לארוז אותם באריזה שכוללת פעילויות אישיות וקבוצתיות, ובכך לתת לילדים להתנסות בכישורים מהעולם האמיתי שמספקים להם מוטיבציה ועל הדרך גם מלמדים אותם המון. כל מסע מסתיים תמיד בתערוכה שבה מוצגים התוצרים של הילדים באופן מיוחד ומתאים לנושא של המסע. לכל מסע יש שאלת אב, שהילדים מתנסים בצדדים שונים של חקירה שלה לאורך המסע. לדוגמא מסע בנושא כלכלה התנהגותית ינסה לענות לשאלה "האם אנחנו מחליטים החלטות רציונליות בכל מה שקשור לכסף שלנו, ואם לא – האם אנחנו צריכים להחליט החלטות כאלו?" במסע תבוא לידי ביטוי למידה של "איך לעשות", "איך להיות" ו"איך ללמוד", דרך פעילות חוויתית, כיפית שמחוברת לעולם האמיתי ככל האפשר.

נתבונן יחד בדוגמא של מסע ארכיטקטורה:

נרטיב מנחה: הילדים במסע הופכים להיות האדריכלים שגויסו למשימת התכנון של אקטון החלומות שלהם.

תיאור מפורט: הילדים במסע עובדים בזוגות, ועוברים דרך כל תהליך העבודה של אדריכל: החל ממחקר, דרך תכנון (שכולל טיוטה ותכנון סופי) ועד בניית מודל תלת ממדי.

מטרות המסע הן לחשוף את הילדים לתחום הארכיטקטורה, להכיר להם את עולמות העיצוב והתכנון ולתת להם תחושה טובה יותר של תהליך תכנוני והחשיבות של לדעת מתי לעקוב אחרי הוראות ומתי ללכת בדרך משלך. הילדים מתנסים בשלל מיומנויות מעשיות ויומיומיות חשובות כמו מדידה, עבודה עם סקאלה, שרטוט ועוד.

מבנה כללי: 

  1. שבוע ראשון – שבוע המחקר: הילדים לומדים על מדידה, עבודה עם סקאלה, וחוקרים בעצמם בניינים ואדריכלים מפורסמים.
  2. שבוע שני – עיצוב: הילדים מתכננים איך הם רוצים שהאקטון שלהם ייראה, ומכינים טיוטה ראשונית של החלוקה לקומות
  3. שבוע שלישי – עיצוב: הילדים מכינים תכנון מפורט של המבנה שלהם על גבי נייר גרפי
  4. שבוע רביעי: בניית מודל תלת ממדי
  5. שבוע חמישי: אריזה והצגת התוצרים בתערוכה

בפוסט על השבוע האחרון בתקופה יהיה פירוט מלא על התערוכה, אז רק אגיד כאן שלמעשה האריזה בסטודיו שלנו כללה שלושה אירועים שונים: הראשון הוא הביקור של האדריכלית בסטודיו, השני הוא הצגת התוצרים להורים והשלישי הוא ביקור במשרד אדריכלים (שמתוכנן לעוד שבועיים). החוויה הזו היא כל כך מעשירה עבור הילדים, והיא לגמרי סוגרת מעגל עבורם של עשייה משמעותית עם חיבור למציאות ולשטח.

בפוסטים השונים של השבועות האחרונים תיארתי לכם מה קרה בסטודיו בכל שבוע. אני לא אחזור על הכל עכשיו, אבל כן חשוב לי לתת את הזווית האישית שלי על המסע הזה:

  1. הנקודה הראשונה המשמעותית היא שהמסע הזה היה לילדים מאוד לא פשוט. מדובר כאן בפרויקט מאוד שאפתני, בזמן קצר, ובזוגות, וכל אחד מהפרמטרים האלו היה מאוד לא מובן מאליו עבורם. יכולות של מדידה ועבודה עם סקאלה, וגם שרטוט בצורה מדויקת, נראות לנו כמבוגרים מאוד פשוטות. אבל לילדים בגילאי בית ספר יסודי הן מאוד מורכבות, והילדים הגיעו לרמה מאוד גבוהה בהן תוך זמן מאוד קצר. גם העבודה בזוג עוררה לא מעט אתגרים, שהילדים התמודדו איתם לאורך הדרך: מה קורה כשאני רוצה משהו ובן הזוג שלי לא?  איך מקבלים החלטה? איך גורמים לילד שדעתו מוסחת בקלות לעבוד איתי טוב יותר?  ועוד ועוד.
  2. הילדים לגמרי נכנסו לפרויקט: הם עבדו עליו בהתלהבות, נהנו כמעט מכל רגע, בשעות שעבדנו על הפרויקט הסטודיו היה מקום רועש והומה והיתה ממש תחושה חזקה של עשייה והתקדמות.
  3. העובדה שאת התוצרים של הילדים הגיעה לבחון ארכיטקטית אמיתית היתה סופר משמעותית. הם התרגשו מאוד מהביקור הזה והוא לגמרי חיבר להם את החויה לעולם האמיתי, שזה כל כך משמעותי בעיניי!
  4. החומרים של האתגר מוכנים ברמת הגימור הכי גבוהה שאפשר לבקש. המסמך הבסיסי כולל 50 עמודים מפורטים, שכוללים הנחיות מדויקות למעגלי הפתיחה, לאתגרים בכל יום, למעגלי הסיום, הכנות מיוחדות שנדרשות ואפילו רשימת קניות. במסמך הזה יש לינקים לעשרות מסמכים אחרים שמכילים את האתגרים עצמם, את ההנחיות השונות לילדים וכו'. אני כל פעם מופתעת מרמת הגימור באקטון, וגם כאן הסטנדרט הסופר גבוה ומרשים ממשיך להישמר.

עד כאן להפעם. מקווה שאתם מתלהבים לפחות כמוני 🙂

2 תגובות

  • שרון

    מה זה מתלהבים?! מרגישים את זה עד לתל אביב…בבקשה בבקשה תצלמי את העבודות…שנוכל לראות ולהשתאות גם…