מאפיינים ייחודיים של אקטון,  תפיסת העולם החינוכית שלי

כמה מילים על ניקיון ואחריות אישית

כולנו רוצים לגדל ילדים בעלי תחושת אחריות. כולנו בגדול רוצים שכשהילדים שלנו יגיעו לגיל מסוים, הם ינקו את החדר/בית שלהם, יכינו לעצמם את האוכל, יכבסו לעצמם את הבגדים ובאופן כללי יחיו את החיים שלהם בעצמם, בלי שיצטרכו שנעזור להם יותר מדי.

ועדיין, ברוב המוחץ של בתי הספר (יסודי-תיכון) הציבוריים בישראל ובארה"ב הילדים לא אחראים על הניקיון והסדר. הם לא שוטפים את הרצפה, לא שואבים את השטיחים, לא מרוקנים את הפחים ואפילו לא תמיד מרימים את הזבל שהם בעצמם זורקים במהלך היום. זה מדהים בעיניי, שבשנת 2019 את העבודות האלו עושים עבור הילדים אנשים אחרים, מבוגרים הרבה יותר מהילדים האלו, שמרוויחים בדרך כלל משכורת מינימום ועובדים שעות על גבי שעות כדי לנקות ולסדר אחרי ילדים שאין להם שום בעיה לנקות ולסדר אחרי עצמם.

העובדה שהילדים באקטון אחראים באופן מלא על ניקיון הסטודיו היא אחת העובדות שאני הכי אוהבת ומעריכה. אני לא בטוחה עד כמה אני מצליחה להעביר את עומק הסיפור, ולכן אני אביא דוגמא ממש מהיום: בגלל שמזג האויר בחוץ קר מאוד, שיעור אומנות נערך בסטודיו. שיעור אומנות של היום כלל שימוש בהמון חומרים שונים: עלים ענפים ואדמה שהילדים אספו מהטבע, דבק חם, צבעים אקריליים, קרטונים, פונפונים, קאפות ובטח שכחתי עוד כמה דברים. הסטודיו, שבדרך כלל הוא מקום מסודר למדי, הפך תוך עשר דקות לסטודיו אומנות לכל דבר, עם שלל חומרים מפוזרים על השטיח, וילדים שכובים לידם ויוצרים. תענוג. בסוף היום הגענו לרבע שעה שמוקדשת במערכת השעות לסידור הסטודיו: תוך רבע שעה כל הסטודיו היה מבריק! זה כלל איסוף של כל הציוד והחזרתו למקום, שאיבת אבק, סידור מחדש של השולחנות והכסאות וכמובן גם את כל הפעולות הרגילות של טעינת המחשבים, החזרת הספרים לספרייה, ניקוי השירותים והחזרת כל שאר הציוד שנעשה בו שימוש למקום. רבע שעה, חמישה ילדים עשו עבודה שלדעתי היתה לוקחת לאדם מבוגר משהו כמו שעתיים. אולי יותר.

רבע השעה הזו נמצאת במערכת בכל יום, לא רק בימים שיש בהם אומנות, ולא בכדי: הרעיון הוא להפוך את ההרגל הזה לטבע שני. דרך רבע השעה הזו במערכת, הילדים רוכשים את ההרגל הסופר חשוב של לסדר אחריהם ועל הדרך לומדים שיעור מאלף באחריות אישית: כמה חשוב להחזיר למקום ציוד שעשיתי בו שימוש (ואיפה בכלל המקום של הציוד הזה) וכמה חשוב לנקות אחריי כדי להחזיר את הסטודיו להיות מקום שנעים להיות בו.

אם הייתי מאמצת רק דבר אחד מאקטון לכל מערכת חינוך שהיא בעולם, זה היה זה.

2 תגובות

  • מאיה

    אני כל כך מסכימה איתך! בדיוק נתקלתי בכמה הורים שהצענו להם שהילדים ישתתפו בבניית גינה בביהס ובתמורה הם ענו- לא רוצים שהילדים יעבדו בהפסקה. באמת? אתם רציניים? הילדים של היום לא מעריכים את כל הטוב שמסביבם ואני לחלוטין מסכימה שלסדר ולנקות אחרייך הוא ערך חשוב. הלוואי בכל בתי הספר!