תפיסת העולם החינוכית שלי

הרהורים על מערכת החינוך

אני רוצה לכתוב היום פוסט על התלמידים/ות ״הרגילים/ות״. זו מילה קשה ״רגילים״ כי בעיניי אין כזה דבר ילד/ה רגיל/ה. אני ממש מאמינה שכל ילד/ה מגיע/ה הנה עם מתנות ייחודיות ושליחות מיוחדת לו/ה. אבל לטובת הפוסט הזה, כשאני אומרת ״רגילים/ות״, הכוונה שלי היא לתלמידים/ות שאין להם/ן בעיות התנהגות מיוחדות, או בעיות למידה מיוחדות. הם/ן לא זכאים לסיוע מיוחד משום צורה, הם/ן מסוגלים/ות לשבת על הטוסיק להמון שעות ולהקשיב, הם/ן עושים/ות את כל שיעורי הבית ומשלימים/ות את כל המשימות שהם מקבלים/ות בביהס בהצלחה.
לכאורה נראה במבט ראשון וגם שני שהמערכת ה״רגילה״ נתפרה עבורם/ן, מתאימה להם/ן כמו כפפה ליד.
ובכל זאת אני רוצה ברשותכם/ן לתהות קצת בקול. האם העובדה שהם/ן מצליחים/ות לשבת בכיתה במשך שש שעות ורק להקשיב או לספוג חומר, משמעה שזה מה שהם/ן צריכים/ות? איך בדיוק סוג הלימוד הזה שכולל גם עשרות מבחנים/בחנים וים של שיעורי בית מכין אותם/ן לחיים האמיתיים? באיזה שלב הם/ן ילמדו איך ללמוד לבד, איך עובדים/ות בצוות, מה הם/ן היו רוצים/ות לשנות בעולם הזה, איך פותרים/ות קונפליקטים, איך לתת משוב על העבודה שלי בעצמי, איך להגדיר לעצמי מטרות, איך לנהל דיון בעצמי ואולי הכי חשוב בעיניי: איך ללמוד מתוך אהבת הלמידה והמוטיבציה הפנימית שלי, ולא כדי לרצות מבוגר/ת או כדי להשיג ציון גבוה יותר?
האם המערכת ה״רגילה״, זו שמלאה במבוגרים/ות שאומרים/ות להם/ן מה לעשות על כל צעד ושעל, מכינה אותם/ן לעולם האמיתי? נותנת להם/ן את המיומנויות והכלים שהם/ן יזדקקו להם כאשר הם יגיעו לגיל 18 או 21 ויצטרכו להחליט לאן פניהם/ן מועדות, איזו קריירה מעניינת אותם או איך הם/ן רוצים/ות לשנות את העולם? איך תעזור להם/ן שם יכולת שינון החומר, הצייתנות הכמעט עיוורת למבוגרים/ות וההצלחה לשבת על הטוסיק במשך שש שעות ביום?
אני לא טוענת כאן שאקטון הוא התשובה לכל הילדים/ות. יש היום המון מודלים אלטרנטיביים בארהב, בישראל ובעולם. הם שונים זה מזה, ולא כל מודל מתאים לכל ילד/ה. אבל אני בהחלט טוענת כאן שמערכת החינוך ה״מסורתית״, זו שעוסקת בעיקר בשינון חומר ולמידה למבחנים, זו שמורכבת מבתי ספר ענקיים שמחולקים לפי שכבות גיל, זו שמכריחה את כל הילדים/ות בשכבת גיל מסוימת להתקדם באותו קצב, זו שמודדת את הילדים/ות לפי סטנדרטים אחידים, המערכת הזו בעיניי פשטה את הרגל וצריכה לעבור מין העולם.
ועוד מילה ברשותכם/ן על המורים/ות: בעבר כשהעליתי פוסטים ברוח דומה, היו תגובות שישר הזדעקו ש״יש במערכת מורים/ות נהדרים/ות״, ״זה לא נכון להכליל את כל המורים/ות תחת אותה מטרייה״ וכו׳. אני מסכימה במאה אחוז. יותר מזה אני רוצה לאמר: הבעיה היא בכלל לא המורים/ות. יש מורים/ות מופלאים/ות במערכת הזו שנותנים/ות את כל כולם/ן לתלמידים/ות שלהם/ן. הבעיה היא המערכת. המערכת שבורה וחייבת שינוי מין היסוד, ואת זה בעיניי מורה טוב/ה לא יכול לשנות.
אני חוזרת לתחילת הפוסט, לתלמידים/ות ״הרגילים/ות״. בעיניי העובדה שהם/ן מצליחים/ות להסתגל למערכת מעידה רק על כושר ההסתגלות שלהם/ן ולא על מידת ההתאמה של המערכת. אני חושבת שהתלמידים/ות האלו מפסידים/ות המון ובסופו של דבר מגיעים/ות לכולם האמיתי כשהם לא מצוידים/ות בכלים המתאימים (וזה במקרה הטוב). ברגע שאנחנו, כהורים שלהם, נעמוד על הרגליים האחוריות ונדרוש עבורם/ן אלטרנטיבה אמיתית, המערכת תהיה חייבת להשתנות. כל עוד אנחנו מקבלים/ות את המצב הקיים כי הוא נוח לנו ונראה שהוא לא כזה גרוע עבורם/ן, אנחנו בעצם משתפים/ות איתו פעולה ובמו ידינו גורמים/ות לכך שהמערכת העתיקה הזו לא מתמוטטת כבר ופסה מין העולם.

2 תגובות

  • שבי

    פוסט כל כך נכון, שצריך להיכתב, ולהיכתב שוב ושוב.
    כאמא, הייתי צריכה להתמודד עם ילדה ״לא רגילה״ כדי להבין שהמערכת ה״רגילה״ אינה מספקת, ובכך מזיקה, גם לילדות ה״רגילות״ שלי. לקח לי שנים להבין שהמאמץ (בהשקעת זמן ומשאבים כלכליים) במערכת אלטרנטיבית הוא בעצם הכרחי. הלוואי שנגיע למצב בו מה שכל כך ברור וטבעי לך ייהפך לסטנדרט כללי, והמערכת הממלכתית תשתנה ותאפשר לתלמידים ולהוריהם בחירה של מה שהם צריכים.