מאפיינים ייחודיים של אקטון,  תיעוד היום יום,  תפיסת העולם החינוכית שלי

שלושה דברים ממש מגניבים שקורים כשנותנים/ות ללומדים/ות להוביל

היום באתי לספר לכם/ן על שלושה דברים סופר מגניבים שקורים אצלנו בסטודיו השנה ומתאפשרים רק בגלל ההובלה שהלומדים/ות לוקחים על הלמידה שלהם/ן:

  1. מועדנים אחר הצהריים – שעת סיום הלימודים שלנו היא 3:15. בשנתיים הראשונות שלנו לא נתנו אפשרות של יום ארוך יותר, אבל החל משנה שעברה, מי שמוביל/ה את תוכניות אחר הצהריים שלנו הם/ן הלומדים/ות עצמם/ן. בשבוע האחרון של כל סשן, כל לומד/ת שרוצה ממלא/ת טופס ובו הוא/היא מפרט/ת איזה מועדון הוא/היא ירצה/תרצה להוביל בסשן הבא. המועדונים יכולים להיות עם דגש חברתי (מעין פליידייט מורחב בבית הספר) או עם דגש על למידה מכל סוג שהוא. בסוף הסשן אנחנו שולחות להורים את הרשימה של הקלאבים וכל הורה ולומד/ת מחליטים/ות יחד למה להירשם. יש מועדנים קבועים כמו משחקי וידאו (לא אלימים!), אומנות, ריקוד, ויש כאלו שמשתנים כל סשן. לדוגמא בסשן האחרון היה מועדון שח, מועדון Kahoot שהיה להיט, מועדון אופנה ועוד. בנוסף לאלו, בכל יום יש מועדון מתמטיקה שמוביל/ה לומד/ת מהחטיבה וכל מי שרוצה להישאר ולעבוד על הפרויקטים השונים שלו/ה מוזמן/ת לעשות את זה תמיד. בכל יום יש רק מדריך/ה אחד/ת שנשארים/ות אחר הצהריים ואני הכי אוהבת לראות כמה המדריכים/ות לא פעילים/ות בכלל בשום דבר שקשור להפעלת המועדונים. זה 100% הלומדים/ות. מטורף.
  2. מופע כשרונות – בכל שנה, בתערוכה של הסשן השני, שתמיד קורית לפני חופשת החגים, הלומדים/ות מעלים/ות מופע כשרונות. גם המופע הזה מתופעל במלואו על ידי הלומדים/ות: הם/ן מחליטים/ות איזה כשרון הם/ן רוצים/ות להציג, הם/ן מתחלקים/ות לקבוצות, הם מתכננים/ות את המופע הפרטי של הכשרון שלהם/ן, הם/ן מתאמנים/ות שעות, הם/ן מקבלים/ות פידבק אחד מהשנייה, הם/ן כותבים את הסקריפט להנחייה של המופע, הם/ן אחראים/ות על מערכת הסאונד, והם/ן תומכים/ות זה בזו במופע עצמו. תשמעו אני לא רוצה לצייר כאן מציאות כאילו כל הופעה שעולה שם היא ברודווי, אבל כל הופעה שעולה שם היא 100% בהובלה של הלומדים/ות. השנה היו לנו ריקודים, שירים, מופע קסמים, קומדיה ועוד. זה מרגש אותי מחדש כל פעם לראות לומדת בת 6 שמפחדת לעלות לרקוד מול קהל של 120 אנשים/נשים ומי שמשכנע/ת אותה היא נערה בת 13. לראות ארבעה לומדים/ות מעלים/ות יחד ריקוד שהם/ן תכננו מאפס והתאמנו עליו במשך שבועות. לראות לומד בן 10 עולה לבמה עם מופע קומדיה של בדיחות שהוא כתב בעצמו. וכן, יש פאשלות. ולא, זה מלוטש כמו מופעים שמאורגנים על ידי מבוגרים/ות. ובכל זאת, תחשבו כמה למידה יש כאן.
  3. מועצה – לפני שישה שבועות נבחרה בפעם הראשונה מועצת הלומדים/ות של אקטון שלנו. המועצה מורכבת משני/תי לומדים/ות מהיסודי ושני/תי לומדים/ות מהחטיבה. מאז שהוקמה המועצה הספיקה לארגן שני אירועים: מסיבת חג הודיה מטורפת, כולל ארוחת חג משותפת של כל בית הספר יחד, ומסיבת חגים קטנה לפני שיצאנו לחופשה. בתמונה בתחילת הפוסט תוכלו לראות את אסיפת בית הספר שהיתה לנו שבה כל מועמד/ת נאם/ה והסביר/ה למה הוא/היא צריך/ה להיבחר למועצה. הכוונה שלי היא להעביר למועצה ועוד ועוד סמכויות שעד היום היו בעיקר אצלי או אצל המדריכים/ות, למשל פתרון בעיות שעולות בין שני סטודיואים, תכנון טיולים בית ספריים ועוד. לא פשוט להיות במועצה בנוסף לכל שלל תחומי האחריות של הלומדים/ות אבל הם/ן לקחו את ההזדמנות בשתי ידיים וכיף לראות אותם/ן בפעולה.

יש לי עוד מלא דוגמאות ממש מגניבות אבל אני אעצור כאן. המסקנה החוזרת ונשנית שלי, היא שאם נותנים/ות ללומדים/ות לקחת אחריות ולהוביל את החיים שלהם/ן, רק השמיים הם הגבול.

סגור לתגובות על שלושה דברים ממש מגניבים שקורים כשנותנים/ות ללומדים/ות להוביל