תפיסת העולם החינוכית שלי

קהילת למידה שמובלת על ידי הלומדים/ות – קצת מקורות תיאורטיים

זה פוסט למי שמתעניין קצת יותר בתמונה הרחבה שעומדת מאחוריי אקטון. אקטון לא נולד בחלל ריק. יש היום המון תנועות שונות וניסיונות מגוונים לשנות מהיסוד את מערכת החינוך המסורתית. בפוסט הזה אני רוצה לרכז כמה מקורות סופר מעניינים בעיניי למי שרוצה להרחיב את הידע שלו/ה בנושא:

מקורות שמספרים את הסיפור של המהפיכה בעולם החינוך:

  1. הספר The one world schoolhouse המצוין של סלמן קהאן – מספר בקצרה איך התפתחה מערכת החינוך של היום, איך נולדה קהאן אקדמי, ומה החזון שלו לגבי עתיד החינוך.
  2. ההרצאה המיתולוגית של סוגטה מיטרה על החור שבקיר – סוגטה מיטרה הוא דמות מאוד משמעותית בעולם החינוך החדש. בהרצאה הזו הוא מספר על ניסוי שערך בהודו שבו הוא שם מחשב ברחוב ובדק מה קרה אח"כ. מרתק, מחדש, מרגש מאוד.
  3. הספר Courage to Grow של לורה סנדפר – זה הספר שמספר את סיפור ההקמה של אקטון וגם פורס בצורה נוחה ונגישה את עקרונות היסוד של הפילוספיה החינוכית שלנו. קל לקריאה, מעניין, זורם, מומלץ בחום.

מקורות שמדברים על אבני יסוד חשובות בתפיסה החינוכית של אקטון:

  1. הרצאה מצוינת של קרול דואק על תודעת צמיחה – קרול דואק אחראית למהפיכה של תודעת הצמיחה שמהווה אבן יסוד מאוד משמעותית בגישה החינוכית של אקטון (וממש לא רק של אקטון). מומלץ בחום.
  2. הספר Tribal Leadership של דיויד לוגן – בעיניי הוא חובה לכל יזם/ית או מנהל/ת בלי שום קשר לחינוך. מדבר על מה עומד מאחורי סוד ההצלחה של הארגונים הגדולים בעולם שהן בעצם קהילות/שבטים עם מאפיינים מיוחדים משלהן.
  3. ההרצאה מצוינת Are you a giver or a taker? של הפסיכולוג הארגוני אדם גרנט – הרצאה שמסבירה באופן רהוט ובהיר על שלושת הטיפוסים העיקריים בכל ארגון/חברה (הנותן, הלוקח, המתאם) ומה אפשר לעשות כדי להגביר את הסיכויים של הארגון/חברה להצליח.

יש לי עוד המון, אבל אני אעצור כאן 🙂 אשמח לשמוע המלצות שלכם/ן.

5 תגובות

  • Hadar Kimchi

    תודה רבה על ההמלצות

    האם יש לך המלצה לקריאה על שיח סוקרטי?

    תודה

    • admin

      הי הדר! תודה שעצרת לכתוב 🙂 יש כמה פוסטים בבלוג על זה עם דומגאות קונקרטיות ואני מתכננת לכתוב עוד אחד בקרוב. מה היית רוצה שאוסיף שם?

  • Rebecca Or

    תודה על ההמלצות! חלקן הכרתי וחלקם החכמתי, הבלוג שלך מצוין! אוהבת לקרוא אותך ובכלל את המודל.

    רציתי לדעת מה המקור ומהיכן ההשראה לחומרים הלימודיים שאתם מעבירים בפרויקטים השונים ובכלל, כמה תמיכה ועזרה קיבלת ובמה זה מתבטא בתחילת ההקמה של אקטון אקדמי ממפתחי השיטה הזוג סנדפר

  • בוריס

    הי מיכל, האם נשאלת בעבר או שמעת על נסיונות להקים אקטון בישראל?

    • admin

      הי בוריס! נשאלתי לא פעם. אני לא מכירה שום דבר קונקרטי.