מאפיינים ייחודיים של אקטון,  תיעוד היום יום,  תפיסת העולם החינוכית שלי

על מצוינות שמובלת על ידי הלומד/ת

אני חייבת לשתף אתכם/ן היום בסיפור שהעיף לי את הסכך מרוב התרגשות.

אחת האפשרויות שהוספנו השנה ללימודי הליבה היא האפשרות לעשות מחקר. הרעיון הוא בעצם לתת ללומדים/ות שמתעניינים/ות בכל מיני נושאים את האפשרות לחקור ולהעמיק בנושאים האלו. הרמה הראשונה של מחקר, היא מילוי דפי מחקר. הכנו דפי שאלות בעשרות נושאים (חיות, מדינות, ערים, דמויות היסטוריות וכו') והלומדים/ות בוחרים/ות נושא וצריכים/ות לענות על השאלות. ברמה הזו הדרישה היא לענות על כל שאלה לפחות במילה אחת (ברמה השנייה הם/ן צריכים/ות לענות עם פיסקה, ברמה השלישית הם/ן כבר עובדים/ות בלי דף שאלות וברמה הרביעית הם/ן מכינים/ות מצגות/מאמרים ממש).

אתמול בבוקר הגיע אליי הלומד הראשון להגיד שהוא סיים את 12 הדפים הדרושים להשלמת הרמה הראשונה. הסתכלתי על העבודה שלו ותכלס די התבאסתי. על חלק מהשאלות הוא בכלל לא ענה, הכתב היה מאוד מרושל ולא מובן, חלק מהשאלות היו עם תשובות מאוד חלקיות וכו'. מאחר שכמדריכה באקטון אני לא חושבת שנכון שאני אתן לו את הפידבק הזה כי הוא צריך להוביל את הלמידה של עצמו, הייתי קצת תקועה. לא רציתי לאשר לו את סיום הרמה מצד אחד, אבל לא רציתי להיות זו שאומרת לו מה לתקן כי רציתי שהוא יבין בעצמו מה נדרש כדי שבפעם הבאה העבודה הקשה/השאיפה למצוינות תגיע ממנו.

ואז חברים וחברות, וכאן מגיע הפאנצ', השתמשתי בכלי הנפלא של אקטון! ביקשתי ממנו לעבור על כל 12 הדפים ולענות על השאלה "האם זו העבודה הטובה ביותר שלי?". הוא הלך לעבוד וחזר עם אחד הדפים שלדעתו לא היה מוצלח מספיק ותיקן אותו (לבד!!!! בלי שאני הערתי על כלום!!!). בשלב הזה הלכנו יחד ללוח המצוינות, שנמצא במסדרון שלנו, וביקשתי ממנו להשוות את הדפים שלו לדף לדוגמא שהיה תלוי על הקיר (והוכן על ידי אחד הלומדים/ות האחרים/ות לפני חודש בערך). כאן המסקנות היו כבר הרבה יותר רדיקליות: הוא החליט לשנות את כל 11 הדפים שנשארו!!!! מחק את התשובות, כתב במקום המילים הבודדות משפטים שלמים, כתב מחדש משפטים שהיו לא ברורים, ובאופן כללי עבד על זה יותר משעתיים וחצי (שזה הרבה יותר מסך כל הזמן שלקחה לו העבודה בשלב הראשון).

למה אני כל כך עפה על זה? כי בעיניי ככה הוא מפתח לעצמו את הקול הפנימי שלו שלאורך החיים יוביל אותו למצוינות. ברגע שהוא יודע לשאול את עצמו "האם זו העבודה הכי טובה שלי?" ואז בשלב הבא להשוות את העבודה שלו לעבודה מצטיינת ולהחליט מה חשוב לו לשפר כדי להפוך את העבודה שלו למצוינת, יש לו כלי כל כך חשוב בארסנל הכלים שלו לכל החיים ולכל המשימות שהוא יצטרך לבצע. וזה סופר מרגש בעיניי.

16 תגובות