מאפיינים ייחודיים של אקטון

סדנאות כתיבה באקטון

באקטון, כמו באקטון, הכל מאוד מסודר. זה כיף וזה מרשים אותי כל פעם מחדש. אז גם על סדנאות הכתיבה של אקטון יש שפע של חומר. ריכזתי כאן את החלקים החשובים בעיניי, וכדוגמא לסדנא אספר על סדנת הכתיבה שהילדים עושים בתקופה הנוכחית.

מטרה: מטרת העיסוק בכתיבה באקטון הוא להחדיר בילדים אהבה לקריאה ולאומנות הכתיבה, ולהעצים את הילדים למשך כל חייהם, על ידי ההבנה שהיכולת לבטא את המחשבות שלך באמצעות מילים, מובילה לחופש ומאפשרת שפע של הזדמנויות. המטרה השנייה היא להטמיע את השאיפה למצוינות דרך תהליך חזרתי וכתיבה יומיומית לכל אורך שנות בית הספר היסודי.'

מבנה: סדנת כתיבה מתקיימת פעמיים בשבוע במשך שעה-שעה וחצי בכל פעם. כל סדנא נפתחת במעגל שכולל שיחה סוקרטית בנושא רלוונטי, ואז משימה קונקרטית שהילדים צריכים לעשות באותו יום. כל סדנא עוסקת בז'אנר אחר של יצירות, לדוגמא: שירה, ביוגרפיה, ספר תמונות וכו'.

התהליך: תהליך הסדנא קבוע, וכולל תמיד את אותם חלקים:

  1. טרום-כתיבה: שלב טרום הכתיבה כולל סיעור מוחות אישי או זוגי שבו הילד לומד בעצמו על הז'אנר שבו עוסקת הסדנא וגם מחליט על המבנה הכללי של היצירה שלו. שלב טרום הכתיבה משתנה מסדנא לסדנא, ותלוי בז'אנר שנבחר לאותה סדנא. לדוגמא בסדנא בנושא שירה הילדים קוראים דוגמאות רבות לשירים, קוראים טקסטים שמדברים על יצירת שירה וגם מבצעים אתגר לימוד עצמי שהנושא שלו הוא "מהי שירה?".
  2. טיוטה: בשלב הבא כל ילד כותב טיוטה ראשונה של היצירה שלו. העבודה בשלב הזה היא אישי ועצמאית בדרך כלל. המטרה של העבודה האישית היא לבנות אצל הילדים יסודות חזקים של היכולת להעביר מחשבות למילים. בשלב הזה הילדים אמורים לכתוב כמה שיותר, בלי לשים לב לדקדוק או איות, הרעיון הוא שהם ייכנסו לזרימה של כתיבה ויצליחו להעביר לכתב את הרעיון שלהם לסיפור.
  3. הגהה – בשלב ההגהה הילדים מתרכזים בחמשת העקרונות הבאים:
    1. פיתוח הרעיון
    2. בחירת מילים
    3. קול אישי
    4. זרימה של הטקסט
    5. ארגון של הטקסט
  4. ביקורת עמיתים – כאשר הילדים מרגישים שהטקסט שלהם מספק, הם בוחרים ילד אחר מהסטודיו שיתן להם ביקורת על היצירה. בעקבות המשוב הם משנים את הסיפור על פי בחירתם, ובסיום השלב הזה יש להם את עיקר היצירה מוכנה.
  5. עריכה – בשלב הזה הילדים עובדים על שיפור הדקדוק של היצירה שלהם. בשלב הראשון כל ילד עובד על הדקדוק האישי של היצירה שלו, לפי הרמה בה הוא נמצא בדקדוק, ולאחר מכן הילדים עוברים זה על היצירה של זה, כל אחד לפי החוזקות הדקדוקיות שלו. בשלב הזה יתוקנו סימני פיסוק, אותיות גדולות, איות ובחירת מילים מדויקת.
  6. הוצאה לאור – השלב האחרון הוא שלב ההצגה של היצירות. אם הז'אנר הוא נאום או שירה, ההצגה תכלול הקראה מול קהל. עבור ז'אנרים אחרים, ההצגה יכולה לכלול הוצאה לאור של הספר, השתתפות בתחרות וכו'.

בתקופה הנוכחית, הסדנא שהילדים עוברים היא "כתיבה יצירתית". הרעיון הוא לכתוב ספר תמונות, בעזרת האתר https://storybird.com/. האתר מאפשר לבחור תמונות מוכנות, מתוך מאגר תמונות מקצועיות עצום שיש באתר, להתאים לתמונות סיפור ואז להוציא את הסיפור לאור כספר אמיתי (אגב, ממליצה בחום להיכנס ולהכיר את האתר, הוא סופר מגניב!). המטרה היא שהילדים יתנסו באומנות של סיפור הסיפורים, יתנסו בכתיבה יצירתית בזמן קצוב וכמובן יתנו זה לזה פידבק על העבודה שלהם. הסדנא הזו מתוכננת להימשך על פני שניים עשר מפגשים, והחלוקה הספציפית לשלבים היא:

  1. טרום כתיבה – תכנון הסיפור בקווים כלליים
  2. טיוטה – בחירת התמונות וכתיבת הסיפור
  3. הגהה – השלמת ביקורת עמיתים ותיקון בהתאם
  4. עריכה – שיפור הטקסט בהיבטי דקדוק, סימני פיסוק, איות ובחירת מילים
  5. הוצאה לאור – הדפסה של הספרים הגמורים דרך האתר

עבור כל אחד מהשלבים יש חלוקה ברורה למפגשים, ולכל מפגש יש תוכן מוכן מראש של שיחה סוקרטית מתאימה.

עד כאן להפעם. יצא ארוך, אבל שווה קריאה בעיניי 🙂