מקימים אקטון חדש,  תיעוד היום יום,  תפיסת העולם החינוכית שלי

טקס פתיחת שנה ומחשבות על בניית קשרים עם המשפחות החדשות

אתמול אחר הצהריים התקיים טקס פתיחת שנת הלימודים שלנו. זו השנה השנייה, ומאחר שעשינו טקס כזה גם בשנה שעברה לדעתי אפשר כבר לקרוא לזה מסורת 🙂

אני רוצה להתחיל רגע מהרציונאל, למה זה בכלל חשוב. בעייני יש לאירוע כזה שלוש חשיבויות שונות: הראשונה היא לאפשר מקום להתכנסות של כל המשפחות יחד לפני פתיחת הלימודים. היום הראשון ללימודים הוא תמיד עמוס, ומאוד מורכב רגשית והוא לא מקום שמאפשר למשפחות להכיר זו את זו בנחת ובאוירה נעימה. זו בדיוק המטרה של טקס פתיחה כזה. החשיבות השנייה היא חשיבות לוגיסטית: בטקס נתנו לכל משפחה את כל הטפסים שהם צריכים למלא ליום ראשון וגם הסברנו מאוד לעומק מה צריך למלא וענינו על שאלות (מה שאפשר לעשות במייל אבל הרבה יותר מוצלח בעל פה בעיניי). החשיבות השלישית היא חשיבות טקסית. יש משהו ביריית פתיחה משותפת, בטקס חגיגי, ששם את כולם/ן על אותו דף ומסמן בצורה רשמית את תחילתה של שנה חדשה, תחילתו של מסע חדש.

אז מה היה בתוכנית?

כל משפחה הגיעה וקיבלה עציץ חרס ענק וצבעי אקריליק ואז קישטה את העציץ ובחרה מה לשתול בו. זו היתה פעילות נהדרת כי היא משלבת טבע עם יצירה, מאפשרת לכל משפחה ולומד/ת להביא את עצמם/ן לידי ביטוי וגם נותנת המון זמן חופשי להורים וללומדים/ות לתקשר זה עם זה באוירה נעימה ולא לחוצה.

אחרי שכל המשפחות סיימו לשתול, כינסנו את ההורים בשני טורים זה מול זה ובסוף הטורים שמנו קשת בלונים ענקית עם שולחן. אני עמדתי מאחורי השולחן וקראתי לכל לומד/ת. הלומד/ות עברו בסך (בין ההורים המריעים) וכשהם/ן הגיעו אליי נתתי להם דגל קטן שעליו הם/ן כתבו את השם שלהם/ן וחתמו את כף היד שלהם/ן בצבע.

כל האירוע היה משהו כמו שעה וקצת והגיעו אליו 70% מהמשפחות (כל השאר לא יכלו). אני הרגשתי שהיה נעים, שמח, בונה התרגשות, מסמן נקודת התחלה וגם אפשר לי ולמדריכות לדבר קצת עם כל לומד/ת והורה ולתת הנחיות לקראת יום חמישי (יום הלימודים הראשון שלנו).

אני רוצה להוסיף נקודה אחרונה חשובה לי במיוחד: בעיניי בית ספר הוא קודם כל קהילה. קהילה של משפחות שמאמינות בתפיסת עולם עם קווים משותפים. ככל שהקהילה הזו תהיה מגובשת יותר, ככל שלמשפחות יהיה נעים יותר זו עם זו, ככה יהיה קל יותר בעתיד להתגבר על משברים מסוגים שונים. יש חוסן שנבנה קודם כל על בסיס תחושה של אמון, של היכרות, של נעים לנו ביחד. ולתחושה הזו טקס פתיחה כזה הוא מאוד חשוב בעיניי.

הנה עוד קצת תמונות מהאירוע:

סגור לתגובות על טקס פתיחת שנה ומחשבות על בניית קשרים עם המשפחות החדשות