תיעוד היום יום,  תפיסת העולם החינוכית שלי

התבוננות על חיים ומוות בחטיבה

היום אני רוצה לספר לכם/ן על המסע הנוכחי של החטיבה באקטון שלנו: התבוננות על חיים ומוות. אני מודה שכשהתחלתי לתכנן את המסע, לא ידעתי בדיוק למה לצפות. מוות הוא נושא לא פשוט, ולא הייתי בטוחה עד כמה לעומק אוכל להיכנס אליו כשמדובר בלומדים/ות בני 11-13. ההחלטה שלי בסופו של דבר היתה לבנות מסע מעורב משני סוגים של אתגרים: Embracing Life ו-Facing Death.

תחת Embracing Life הלומדים/ות עושים/ות דברים סופר מרגשים ומשמחים כמו ללמוד ג'אגלינג, לאפות עוגה לשכן/ה שהם/ן מעולם לא פגשו וללכת להביא לו/ה אותה, להכין ארוחת ערב מושקעת להורים שלהם/ן, לקפוץ לבריכה או לאגם עם כל הבגדים, להשתמש 24 שעות רק בצ'ופסטיקס, להכין Bucket List של דברים שהם/ן היו רוצים/ות להספיק בחיים, להכין עץ משפחה, להכין לוח חזון, ויש עוד כמה 🙂 בתמונה למעלה אפשר לראות את זוהר משלים אתגר שבו הוא התבקש למצוא ילד או ילדה בארה"ב פחות או יותר בגילו שהוא מרגיש שעשו משהו משמעותי עם החיים שלהם/ן. הרעיון הוא לעשות פעילויות שיגרמו להם/ן להעריך את החיים שלהם/ן, להסתכל עליהם בצורה אחרת, להתרגש מהחיים האלו כל פעם מחדש.

תחת Facing Death, הלומדים/ות צוללים/ות לתוך העולם המופלא של המוות. שם הם/ן חוקרים/ות את תפיסת המוות שלהם/ן: האם הם/ן מאמינים/ות בחיים אחרי המוות? בגן עדן? בגלגול נשמות? איך נראים טקסי מוות בתרבויות שונות? מה אנחנו יודעים/ות להגיד היום על הרגע המדויק שבו מתרחש המוות? איך הרפואה והמדע מתייחסים למוות, והאם ההתקדמויות בתחומים האלו בשנים האחרונות הן חיוביות או שליליות בעינהם/ן? בנוסף, הלומדים/ות גם מכינים/ות Fear List וכן מיצג אומנותי שמשקף את התפיסה שלהם/ן לגבי מוות.

כמעט כל המעגלים שלנו עוסקים בדילמות מוסריות שקשורות לחיים ומוות, וכמו שאתם/ן מדמיינים/ות לעצמכם/ן, יש לא מעט. השבוע היה לנו מעגל מרתק על האתיקה של תרומת/סחר באיברים. אלו דיונים לא קלילים ומצחיקים, אלא דיונים עם הרבה מחשבה ועומק. ונדרשת גם מידה לא קטנה של אמון בין הלומדים/ות כדי להיפתח ולשתף בנושאים האלו. שורה תחתונה שלי: אני עפה על המסע הזה, ונהנית לראות את הלמידה בסטודיו. מוזמנים/ת לאמץ לפחות חלק מהרעיונות עם המתבגרים/ות הפרטיים/ות שלכם/ן, בבית או בכיתה, ולספר לי איך היה 🙂

2 תגובות

  • עינב

    אני מתחילה תהליך ומגישה בקשה להקים האקטון פה בקוסטה ריקה. השאלה שלי וזה לא ממש ברור מכל מה שקראתי היא האם ישנו איזשהו תהליך הכשרה?

  • admin

    הי עינב! איזה יופי! שיהיה המון בהצלחה! כן, יש תהליך הכשרה.