תיעוד היום יום,  תפיסת העולם החינוכית שלי

הרהורים על מוטיבציה

מוטיבציה היא נושא שמעסיק אותי לא מעט. יש המון תיאוריות על מוטיבציה, ואני אוהבת להתעמק בהן. החלוקה הקלאסית היא בין מוטביציה פנימית לחיצונית, אבל גם יש תיאוריות שמדברות על חלוקה בין מוטיבציה של יחיד/ה למוטיבציה של קבוצה, ומה מניע כל אחד מהם/ן.

באקטון אנחנו מנסים לעבוד גם וגם. גם על עידוד/יצירת מוטיבציה פנימית לכל לומד/ת, גם חיצונית לכל לומד/ת, גם מוטיבציה פנימית לקבוצת הלומדים/ות וגם מוטיבציה חיצונית קבוצתית. ובעיניי הקסם טמון בדיוק בגם וגם הזה. בעובדה שלכל לומד/ת מתאים משהו אחר בזמן אחר, וכשמוטיבציה אחת מפסיקה לעבוד באה אחרת לתת כתף. אז מה בעצם יש לנו?

  • מוטיבציה פנימית של כל לומד/ת וגם של הלומדים/ות כקבוצה נבנית באקטון בעיקר סביב מסע הגיבור/ה. הרעיון של הסתכלות על החיים שלי כמסע, שבו אני כל הזמן מתקדמת, לומדת ומתפתחת, הוא מייצר מוטיבציה פנימית מהמקום הכי עמוק. אני רוצה להתקדם במסע האישי שלי. אני רוצה להציב לעצמי מטרות, ולעמוד בהן. כשאני נכשלת אני זוכרת שזה חלק מהמסע, שרק ככה אני יכולה לגדול. יש המוני סיפורים של השראה על מסע הגיבור/ה, ואני מנסה לפחות פעם בשבוע לעשות פתיחת בוקר אחת שתזכיר ללומדים/ות שלנו את מה שחשוב באמת: את המסע שלהם/ן.
  • יש אינספור כלים באקטון למוטיבציה חיצונית של כל לומד/ת: הנקודות שהם/ן צוברים/ות כחלק מעבודה על לימודי הליבה, נקודות שמתרגמות אחר כך לכסף שאפשר לקנות בו בחנות. התגים שהם יכולים/ות להשיג כשהם/ן מסיימים/ות אבן דרך משמעותית בלמידה שלהם/ן. הכלים האלו חשובים מאוד. יש לומדים/ות שהנקודות שהם/ן צוברים/ות כל יום הם הדבר הכי משמעותי עבורם. יש לומדים/ות שהתגים מפעילים אותם/ן יותר. לפעמים זה משתנה מתקופה לתקופה ומלומד/ת ללומד/ת. אבל שלא יהיה ספק: המוטיבציה החיצונית משמעותית. מה שמעניין בעיניי זה לראות איך לפעמים למידה של נושא מאתגר במיוחד תתחיל רק בגלל מוטיבציה חיצונית (זה יהיה נושא שנותן המון נקודות למשל), ומשם תגיע מוטיבציה פנימית כי הלומד/ת ירצה/תרצה להתגבר על הקושי, ללמוד איך לא לוותר.
  • המוטיבציה החיצונית של הקבוצה נבנית באקטון בעיקר דרך המשחוק. הלמידה באקטון, בוודאי בגילאים הצעירים יותר, היא דרך משחק. למשל באומנות בנינו לוח משחק מלא אתגרים שונים, והם מתקדמים/ות באתגרים ומרוויחים מטבעות. בסשן הבא אני מכינה להם/ן משחק שהמטרה שלו היא להתגבר על מפלצות פנימיות ולנצח אותם/ן. השבוע שלנו מלא במשחקי בניית קבוצה ומשחקים בכלל, וכיף הוא גורם מעודד מוטיבציה משמעותי מאוד.
  • נקודה אחרונה שחשוב לזכור היא שעצם היותם/ן של הלומדים/ות חלק מקבוצה, נותן להם/ן המון מוטיבציה. הרצון שלהם/ן להיות עם לומדים/ות אחרים/ות בני/ות גילם/ן, שאיתם/ן הם/ן יכולים/ות לדבר, לשחק, לצחוק ופשוט להיות הוא בפני עצמו גורם מוטיבציה משמעותי. לפני שיצאנו לחופש שאלתי את הלומדים/ות למה הם/ן הכי מחכים/ות בסשן הבא ואחד הלומדים ענה לי שהוא הכי מחכה לראות שוב את כל החברים/ות שלו. זה בדיוק זה.

נקודה אחרונה שהייתי רוצה להזכיר בהקשרי מוטיבציה היא תחרות. אני לא מאוד אוהבת תחרות כמעודדת מוטיבציה, כי איכשהוא אני תמיד מרגישה שהיא הורסת יותר מאשר בונה. אבל בסשן הבא אני מתכוונת להשתמש בה בפעם הראשונה מזה שלוש שנים באופן משמעותי ולראות איך זה יילך. הכרזתי בסטודיו שלנו על תחרות "הפודקסט המוצלח ביותר" עם פרס כספי של עשרות דולרים למקומות הראשון עד השלישי. אני מקווה שזה יעודד את הלומדים/ות לעבוד קשה יותר כדי להצליח לייצר תוצר שיוכל לזכות במקום הראשון. האמת היא שאין לי מושג איך זה יעבוד אבל אני מבטיחה לעדכן 🙂

אשמח לשמוע את המחשבות שלכם/ן על מוטיבציה בכלל ועל תחרות בפרט.

סגור לתגובות על הרהורים על מוטיבציה