תיעוד היום יום

תקופת בילוש – שבועיים אחרונים וסיכום תקופה

פוסט ארוך יש לי הפעם בשבילכם, עם סיכום של השבועיים האחרונים של התקופה וגם טיול ותערוכה 🙂 חרגתי ממנהגי הפעם, והכנסתי תמונות גם בפוסט עצמו, כדי שתרגישו קצת יותר את החוויה.

מסע בילוש – בשבוע שעבר הילדים עשו פעילות סופר מגניבה של חילוץ DNA מדגימה שהם מצאו בזירת הפשע, ולמדו על הדרך המון על גנים ו-DNA. השבוע הם בעיקר הכינו את התערוכה (ותיכף תראו כמה מוצלחת היא היתה) ועבדו על סיפורי המתח שלהם. הפעילות הזו, של כתיבת סיפורי מתח קצרים, היא פעילות כתיבה מצוינת בעיניי, ואני ממליצה לנסות אותה גם בלי שום קשר למסע בילוש. היא מחייבת את הילדים לכתוב סיפור קצר (מקסימום עמוד וחצי), שזה כבר אתגר לא פשוט בפני עצמו, ובתוך הסיפור הזה צריכה להיות משולבת חידה ורמזים שיאפשרו לקהל לפתור את החידה. הסיפורים שהילדים והילדות כתבו היו מעולים בעיניי, ולפחות שניים מהם היו ממש קשים לפתרון עם קטצ' ממש מגניב.

סדנת כתיבה – למי ששכח, בסדנת הכתיבה הפעם הילדים התנסו בכתיבה טכנית והיו צריכים לכתוב הוראות להפעלה תוכנה, למשהו שבונים ולמשהו שיוצרים. אני מודה שאני חששתי שהילדים פחות יתחברו לנושא הזה של כתיבה טכנית, אבל כמו שקורה לא פעם באקטון, גיליתי שטעיתי לחלוטין. הילדים דווקא התחברו למשימה היטב, והתוצרים שלהם היו ממש מוצלחים. צירפתי כאן את ההוראות שכתב אחד הילדים הצעירים יותר. אני עבדתי לפי ההוראות והצלחתי להכין חיה עם קערת מים מבצק בקלי קלות 🙂

What's it – לפני מספר שבועות סיפרתי לכם שהתחלתי לשחק עם הילדים משחק שנקרא בעברית "מה זה מה זה" ואני תרגמתי אותו בתרגום חופשי ל"What's it, What's it". אני לא אלאה אתכם שוב בהוראות המשחק (תוכלו למצוא אותן בפוסט הזה), אבל אני כן אשתף אתכם שבצורה אופיינית מאוד לאקטון אחרי פעמיים שאני הבאתי את החפץ הילדים ביקשו שהם יתחילו להעביר את הפעילות. אז עכשיו אנחנו משחקים את המשחק פעם בשבוע באופן קבוע, ובכל פעם מישהו אחר מהילדים מביא את החפץ שכולם צריכים לנחש מהו. הילדה הראשונה שהביאה חפץ הביאה "מאוורר ייו" ועלו המון רעיונות יפים ושאלות מעניינות לחקירה. הילדה השנייה הביאה מין צעצוע שעוזר ללמוד את לוח הכפל, ושם היו פחות רעיונות (כי היה די ברור מה החפץ עושה) אבל בכל זאת מצאנו שאלות מעניינות לחקור. פעילות מעולה בעיניי וממליצה עליה בחום!

אזרחות – בשיעור אזרחות בשבוע שעבר למדנו על בני המאיה. בגלל שהיה מזג אויר מושלם בחוץ, העברתי את השיעור לדשא. קראנו את הפרק יחד, ואחר כך ביקשתי מכל הילדים לכתוב סיפור קצר באנגלית ואז לכתוב אותו שוב בשפת המאיה באמצעות גליפים (ציורים שמצייגים מילים). הם מאוד נהנו מהפעילות הזו (בתמונה בתחילת הפוסט אפשר לראות את אחד הבנים עובד על הציור שלו)

Core Skills – בגלל שאנחנו כבר עמוק בתוך השנה, הילדים נמצאים עכשיו בשיא מבחינת יכולת הריכוז שלהם בלימודי הליבה. השעה וחצי הזו בתחילת היום נפתחת בכך שכל ילד משתף מה היעדים שלו לאותו יום, ואז כולם מתפזרים לעבודה מול המחשב ופשוט עובדים בשקט ובריכוז במשך שעה ועשרים דקות. זה לגמרי מדהים לראות את זה מבחוץ ומאוד מעורר השראה. בעשר הדקות האחרונות אנחנו חוזרים למעגל וכל ילד מעדכן מה הספיק מתוך התכנון שלו ולמה. כמובן שהמעבר המשותף הזה על היעדים מאפשר להם להיות הרבה יותר חדים, ולסגור מעגל מאוד קצר של פידבק עצמי וקבוצתי לגבי מה עובד להם יותר ומה פחות

Hero's Visit ו-Field Trip – לשמחתי הרבה מאוד קאי ואני החלטנו לשלב את ביקור הגיבור עם טיול משותף של כל הסטודיו. התלבטנו קצת מה לעשות ואת מי להביא, ובסופו של דבר החלטנו להביא חבר טוב של קאי, שון, שעובד בתור חוקר פרטי ושהטיול יהיה אליי הביתה וישלב גם הכנה משותפת של ארוחת צהריים. הילדים מאוד התרגשו להגיע אליי הביתה (גם אני התרגשתי!) והבנים שלי ביקשו כמובן לוותר על יום לימודים ולהצטרף אליהם מה שרק שימח את כולם יותר. הילדים הגיעו בסביבות 12:00 (אחרי Core Skills בבוקר) ושון שוחח איתם במשך שעה ורבע בערך על העבודה שלו כחוקר פרטי. הוא הסביר להם על ההבדלים בין חוקר פרטי לבין בלש במשטרה, ושיתף אותם בהמון עובדות וסיפורים מרתקים. הילדים היו מרותקים ושאלו המון שאלות, וגם שמעו ממנו על איך הוא הגיע למקצוע הזה ועל שגרת היום שלו. אחרי השיחה עם שון הילדים הכינו יחד ארוחת צהריים (פעילות גיבוש קבוצתית סופר מגניבה). בתפריט היה אומלט, פסטה ברוטב, סושי צמחוני ובראוניז לקינוח. למען הסר ספק הילדים ניקו בעצמם את כל הבלאגן שהיה במטבח ובחצר אחרי הבישולים (והיה הרבה בלאגן!). אני עזרתי להם עם הכלים הגדולים לקראת הסוף 🙂 כשהסתיימה הארוחה הילדים שיחקו יחד עוד שעה וחצי ביחד ולקראת חמש יצאו הביתה עייפים ומרוצים. הנה קצת תמונות 🙂

מקשיבים להרצאה בסלון שלנו
יושבים לאכול בחוץ

תערוכת סיום תקופה – כמו בכל תקופה, גם הפעם הילדים החליטו בעצמם איך הם רוצים להציג להורים את התקופה שהיתה. התערוכה התחילה כרגיל מהצגת ההתקדמות בלימודי הליבה. לאחר מכן הם הושיבו את ההורים במעגל והקריאו להם את סיפורי המתח שכתבו. היה ממש כיף לראות כמה הם גאים בתוצר שלהם, וכמה הם שמחים כשההורים לא הצליחו לפתור את התעלומות בקלות! החלק האחרון היה החלק הכי ארוך ומושקע: הילדים הכינו הצגה שהיא בעצם תעלומה, וההורים הפכו לבלשים והיו צריכים לפענח מי מהחשודים ביצע את החטיפה והרצח. ההצגה היתה מצוינת, והילדים סיפקו להורים טביעות אצבע של החשודים לבחינה, טביעת נעל ואפילו הכינו זירת פשע עם הנרצח עצמו! בעיניי זו היתה פעילות מדהימה שגם הראתה היטב את מה שהם למדו במהלך המסע.

טביעת רגל בזירת הפשע
הנרצח האומלל
ההורים מנסים לפענח טביעות אצבע מהזירה

עד כאן להפעם 🙂 הסטודיו יוצא לשבוע חופש, ואני יוצאת לשבועיים וחצי חופשה (בישראל!). נתראה בתקופת יזמות!

סגור לתגובות על תקופת בילוש – שבועיים אחרונים וסיכום תקופה