תפיסת העולם החינוכית שלי

רשימת ספרי קריאה מומלצת

כחלק מתהליך הקבלה של משפחות לאקטון, נמסרת להורים רשימת קריאה מומלצת. המטרה היא לאפשר להורים להכיר לעומק את הרציונאל החינוכי שעומד מאחורי אקטון, את אבני היסוד העיקריות. את רשימת הקריאה המלאה תוכלו למצוא כאן.

אני קוראת את הרשימה לאט לאט, ורוצה להמליץ בפוסט הזה על הספרים מהרשימה שכבר הספקתי לקרוא:

  1. One World Schoolhouse: Education Reimagined – Salman Kahn: ספר נפלא שחיבר סלמאן קהאן, מי שהמציא את KhanAcademy. הספר הוא בעצם מספר את האוטוביוגרפיה של קהאן עצמו, את הולדתה של Khan Academy ולבסוף את תפיסתו של קהאן את העולם החינוכי וכיצד הוא מדמיין שבתי הספר של המאה ה-21 צריכים להיראות (רמז: מאוד דומה לאקטון :)). הספר מרתק, זורם בקלות, מלא בהמון רעיונות פדגוגיים חדשניים ומגובים במחקרים, ומעל הכל זה ספר כל כך מעורר השראה ומרגש.
  2. Nurture Shock – Po Bronson and Ashley Merryman: ספר שהוא למעשה אסופה של פרקים, כל פרק עוסק בניפוץ מיתוס אחר הקשור לילדים, הורות וחינוך. הרעיון של המחברים היה לכתוב ספר ולרכז בו מידע עדכני משדה המחקר החינוכי בשנים האחרונות, ולהראות כיצד המחקר מוכיח שאמונות מקובלות של הורים ומורים הן למעשה שגויות מהיסוד. הפרק שהשאיר עליי את החותם הכי גדול היה הפרק שעסק בגזענות (פרומו קטנטן: הנחת היסוד של רבים מאיתנו, לפיה אם לא נתייחס להבדלי הצבע בין בני האדם באופן מפורש, ופשוט נתייחס לכולם כשווים גם ילדינו יגדלו להאמין שאנשים לבנים ושחורים שווים זה לזה, היא הנחת יסוד שגויה ומוטעית. הדבר הנכון לעשות הוא דווקא להתייחס להבדלים בין הצבעים באופן מפורש, ולאמר באופן ברור ככל האפשר: אנשים שחורים הם חכמים, אנשים שחורים הם נחמדים, אנשים שחורים יכולים להיות נשיאים וראשי ממשלה וכו'.  ההתייחסות המפורשת היא זו שמביאה לשינוי הפרקטי בעמדה הגזענית של הילדים. הילדים מפרשים באופן טבעי את העולם באופן קטגורי, ולכן התעלמות מהנושא מביאה אותם לחשוב שהפרשנות שלהם נכונה, ושמי שדומה להם בצבע הוא טוב יותר/נחמד יותר/ חכם יותר מאלו שאינם חולקים איתם את אותו צבע עור), אולם גם שאר הפרקים מרתקים ומעוררי מחשבה.
  3. Mindset: The New Psychology of Success, Carol S. Dweck  – ספר מצוין שהיה גם רב מכר של הניו יורק טיימס במשך שבועות רבים. קרול דווק, המחברת, כתבה ספר שהוא למעשה סיכום של 10 שנות עבודה ומחקר בנושא Growth Mindset. בספר דווק עומדת על ההבדל שבין Fixed Mindset לבין Growth Mindset: על רגל אחת ההבדל בין אנשים שמאמינים שהיכולות שלהם הם דבר שיכול להשתנות ולהתפתח בכל תחום שהוא, לבין אנשים שמאמינים שהיכולות שלהם הם דבר קבוע ולא ניתן לשינוי. דווק מדגימה את ההבדל בין שתי התפיסות בכל מיני תחומים בחיים (ספורט, עסקים, זוגיות ועוד) וגם מקדישה פרק שלם שבו היא מסבירה כיצד ניתן לשנות את התפיסה מ-Fixed ל-Growth. הספר עתיר בדוגמאות ומחקרים משלל סוגים, ואין ספק שהוא משכנע מאוד בדבר החשיבות של פיתוח Growth Mindset כתנאי הכרחי להצלחה בכל שדה בחיים.
  4.  Courage to Grow: How Acton Academy Turns Learning Upside Down – Laura Sandefer: הספר שחיברה לורה סנדפר, אחת משני המייסדים של אקטון. הספר הוא סיפור הקמתו של האקטון הראשון, באוסטין טקסס, על ידי לורה וג'ף, והוא גם מכיל לא מעט מידע על הפילוסופיה החינוכית של אקטון והכלים בהם נעשה שימוש בסטודיו. הספר כתוב בגוף ראשון, מה שהופך את הקריאה בו למאוד אישית: הקורא נכנס עם לורה למעין מסע בזמן אל ימי ההקמה של אקטון, ומתוודע יחד איתה לדילמות והקשיים וגם להצלחות והשמחות שמאפיינים תמיד סיפורים כאלו. אני ממליצה על הספר מאוד לכל מי שרוצה להעמיק את ההיכרות עם המאפיינים המיוחדים של אקטון.

מבטיחה לעדכן את הרשימה הזו בכל פעם שאסיים ספר מהרשימה 🙂

8 תגובות

  • דודי פרידמן

    הי
    תודה רבה על המידע.
    כמה שאלות שממש מעניינות אותי.
    1. כמה ילדים יש בבית הספר? האם מדובר בחתך אוכלוסייה ממוצע מבחינה לימודית/רגשית/התנהגותית? וכיצד הם מחולקים מבחינה ארגונית? כיתות אם? קבוצה רב גילאית?
    2. מה הפעולות שנעשות כדי לחזק את השייכות לכיתת האם מבחינה חברתית?
    3. מה אחוז הילדים שזקוקים לתיווך שהילדים כאשר הם לומדים מהמחשב את מיומנויות היסוד? כיצד מתבצע תיווך שכזה מבחינה מערכתית.
    4. איך נראית מערכת שבועית של מורה?
    5. איך נראית מערכת שבועית של תלמיד?
    תודה
    דודי

    • admin

      הי דודי!
      הנה כמה תשובות 🙂
      1. בבית הספר שאני מלמדת בו יש שישה ילדים. ברשת אקטון יש מעל 100 בתי ספר, ומספר התלמידים בכל אחד נע בין בודדים לעשרות. כל תלמידי בית ספר יסודי לומדים יחד בכיתה רב גילאית, כל תלמידי חטיבה לומדים יחד וכל תלמידי התיכון לומדים יחד
      2. אין כיתת אם 🙂 כולם לומדים יחד
      3. זו שאלה מעולה!!! לא מעט מהם זקוקים לתיווך, אבל התיווך באקטון הוא תיווך סוקרטי כלומר המדריכים לא עונים על שאלות. אני מתכננת לכתוב בקרוב פוסט ייעודי בנושא.
      4. מערכת שבועית של מדריך ותלמיד נראות בדיוק אותו דבר. כתבתי פוסט מפורט מאוד על סדר היום באקטון, אז שווה לחפש שם 🙂

      תודה שאתה איתי ועוקב אחרי הבלוג!

  • שרון

    הי מיכל! שוב תענוג. המשיכי לשתף אותנו בכזו ירידה לפרטים זה ממש גורם להרגיש שאנחנו שם איתך במסע..ממש מרתק!
    בזמנו, ציינת באחד הפוסטים שיש לוח התקדמות של כל ילד בכיתה. יש מצב שתוכלי להעלות תמונה שלו? או לפחות לציין איך זה נראה?
    תודה!

    • admin

      כן. אני אעלה פוסט נפרד על המערכת הייעודית שפותחה באקטון כדי לעקוב אחרי התלמידים. תודה על ההצעה וגם על זה שאת עוקבת אחרי הבלוג 🙂

  • גלי

    הבלוג שלך מרתק, וכל פוסט פותח צוהר לעולם חדש ומופלא מבחינתי.
    האם יש סיכוי שחלק מהספרים הללו תורגמו לעברית במקרה?

    • admin

      הי גלי! איזה כיף לשמוע ואיזה כיף שאת עוקבת. לדעתי אף אחד מהספרים האלו לא תורגם לעברית. אם את פחות מתחברת לקריאה באנגלית, אני יכולה להמליץ על גרסא השמע שלהם באודיובל. תהני, הם באמת שווים את ההשקעה 🙂