מאפיינים ייחודיים של אקטון,  תיעוד היום יום,  תפיסת העולם החינוכית שלי

פגישות מסע – הערכה מסכמת בסוף השנה

מי שזכרונו/ה טוב ודאי יזכור שזה אינו הפוסט הראשון שאני כותבת על פגישות המסע שלנו. ובכל זאת, התהליך הזה כל כך חשוב ומשמעותי עבורי, ואני בוחרת להקדיש לו שוב פוסט משלו.

את פגישות המסע אנחנו עורכים/ות באקטון פעמיים: בסביבות דצמבר, אחרי שתי התקופות הראשונות, ועכשיו, לקראת סוף השנה. את פגישת המסע מוביל/ה הלומד/ת ומשתתפים/ות בה בנוסף אליו/ה גם ההורה או ההורים ואני.

הנה הלינק לטופס שהשתמשנו בו בסבב הזה של פגישות המסע. קצת קיצרנו אותו מאז פגישת המסע הקודמת, אולם הוא עדיין עמוס ומלא באספקטים שונים של ניתוח. שני דברים שמאוד חשוב לי להדגיש:

  1. את הטופס ממלא אך ורק הלומד/ת. הוא/היא זה/זו שמעריכים/ות את עצמם/ן על ההתקדמות שלהם/ן בתחומים השונים מאז פגישת המסע הקודמת.
  2. הסקאלה היא סקאלה של שינוי. כלומר אם כבר בתחילת השנה הלומד/ת מרגיש/ה שהוא/היא היה חזק/ה בניהול זמן, הוא/היא עשוי לתת לעצמו ציון "נמוך" בסקאלה שבעצם מעיד על כך שהוא/היא לא הרגיש/ה שינוי בתחום הזה בחודשים האחרונים. לכן בעצם אין כאן ציון נמוך או גבוה בשום צורה, אלא ניתוח של ההתקדמות שהלומד/ת עשה/תה לדעתו/ה, תיאור של הדרך.

לפני שלושה שבועות שלחנו לינק עם המועדים השונים של הפגישות להורים. קבעתי בכוונה רק פגישה אחת כזו ביום כי הן מאוד אינטנסיביות. הזימון נשלח לארבעים וחמש דקות אולם בפועל הפגישות ארכו בין שעה לשעתיים.

בתחילת הפגישה הלומד/ת מתחיל/ה לעבור על הקטגוריות השונות ולהסביר מדוע הוא/היא נתן/ה לעצמו את הדירוג שנתן בכל קטגוריה. זה מדהים אותי בכל פעם מחדש לראות כמה מודעות עצמית יש להם/ן לגבי החוזקות והחולשות שלהם/ן. במקרים שבהם התיאור של הלומד/ת נראה לי רחוק מהמציאות כפי שאני תופסת אותה, אני אשאל שאלות שמטרתן לגשר על הפער הזה. כך למשל אם לומדת כתבה שבנושא "מעקב אחרי הנחיות כתובות" היא ראתה גדילה קטנה מתחילת השנה ולעומת זאת אני ראיתי גדילה ענקית, אני אשאל אותה אם היא זוכרת איך היא הרגישה מול דף של הוראות כשהיא רק הגיעה לאקטון ואיך היא מרגישה עכשיו. ויכול להיות שתוך כדי השיחה היא תשנה את הציון של עצמה או שאני אבין שהיא בכלל התייחסה למשהו מאוד ספציפי באחת התוכנות שבהן היא לומדת מתמטיקה.

חשוב לי להגיד שהפגישות האלו הן לא כולן יופי-טופי ופרפרים. חלק מהפגישות היו מורכבות כי הלומדים/ות העידו על עצמם/ן שהם/ן לא התקדמו בתחומים מסוימים והשיחה שבה ניסינו להבין יחד מה מנע את ההתקדמות ומה יכול לעזור לה, היתה לא תמיד נעימה או קלה. יש כאן בעצם הצבת מראה מאוד חד משמעית וברורה מול הלומד/ת ומול ההורים שלו/ה ולא תמיד מה שרואים במראה הוא קל לעיכול. אני כן אגיד שעבורי וגם עבור המשפחות כל הפגישות היו מאוד משמעותיות. נפלו בהן אסימונים חשובים, התגלו תובנות מרגשות, וכמובן היה אפשר לראות את הדרך שהלומדים/ות האלו עשו במהלך השנה האחרונה ועד כמה היא מורכבת ועמוקה.

גם את הכלי הזה, של משוב עצמי לטובת הערכה מסכמת, אני מאמינה שאפשר לאמץ בכל מסגרת חינוכית, בבית או בבית הספר, עם התאמות רלוונטיות כמובן. מוזמנים/ות בשמחה לעשות שימוש בלינק שצירפתי וגם לכתוב או לשאול שאלות אם עולות.

5 תגובות

  • עידו

    יפה חשוב משמעותי
    אם זאת יש לי כמה דגשים מהעולם שלי

    האם הלומד במסע שלו מצליח במהלך השנה ללמוד לראות שהכל בסדר? כך כמו שהוא
    לא לעשות עניין משום דבר כי באמת הכל בסדר

    במשפט
    ללמוד לא לעשות עניין, דרמה, לקחת את הדברים רציני מידי (בעיה שלנו המבוגרים בעולם)

    והאם באקטון יש את המוסג למידה ללא מאמץ
    אצלנו הבוגרים זה גם עבודה ללא מאמץ
    או עבודה ללא עבודה

    האם אני לומד לשים לב מה בה לי בזרימה מתי אני ניכנס למצב של פלאו
    מתי אני קופה
    מתי הגוף שלי מתרחב או מתקבץ

    גם תוך כדאי המראה מה קורה לי בגוף

    לי אישת
    משהו לא מסתדר להזמין את ההורים הילד והמדריך למפגש
    בתחושה שלי לא בה לי טוב
    מרגיש לי טיפה לא קשור
    קצת אונס של התלמיד

    טיפה שונה מסיום מסע של תלמידים שמציגים את התוצר שלהם
    והכל רק בתמיכה של המדריכים

    כאן יש אנרגיה שונה סביב השולחן

    נכון שזה יהיה לו את האנרגיה הזו בעולם הגדול בעבודה
    עדין משהו מרגיש לי
    ישן
    ומוכר
    ושזה יכול להיות הרבה יותר טוב
    גם בעולם הגדול

    והחי חשוב ילד ניפלא
    לא לקחת שום דבר יותר מידי ברצינות
    גם את הטוב 🙂

      • admin

        אם תגלול עד סוף העמוד הראשון למטה יש "הרשמה באמצעות מייל". באמת אולי כדאי שאני אשנה את המיקום של זה 🙂

      • admin

        בזכותך שיניתי את זה להיות בחלק העליון של העמוד מצד ימין! תודה רבה 🙂

    • admin

      הי עידו,
      תודה רבה שכתבת לי. העלית כאן המון נקודות. על "לא לעשות דרמה" יצא לנו לדבר הרבה השנה, כי יש לנו לומדים/ות מאוד דרמטיים/ות וזה בפירוש משהו שעשינו עליו רפלקציה וניסינו להבין עד כמה הוא נחוץ, מתי זה קורה וכו'. לגבי זרימה ו-flow אנחנו דווקא עוסקים/ות הרבה בחשיבה משותפת על מה מאפשר לי להיכנס ל-flow,איך זה מרגיש כשאני ב-flow, מה מאפשר לי את זה וכו'. לגבי למידה ללא מאמץ, אני לא בטוחה שהבנתי את הכונה שלך. למה משהו לא מסתדר לך בהזמנה של ההורים? בעיניי הם דוקא חלק מאוד חשוב מהפגישה הזו.