תיעוד היום יום

סיכום שבוע ראשון בתקופה שנייה

אז אחרי שבוע חופש וטעינה בכוחות מחודשים, חזרנו לסטודיו לתקופה שנייה: תקופת ארכיטקטורה. התקופה השנייה בסטודיו כבר דומה מאוד לתקופות שיבואו אחריה. בתקופה הראשונה עיקר הזמן מוקדש לבניית השבט, לגיבוש הנהלים ולהיכרות מעמיקה עם שיטות העבודה באקטון. החל מהתקופה השנייה ואילך,  לוח הזמנים יחסית קבוע ולכן צירפתי בתחילת הפוסט תמונה של לוח הזמנים של השבוע שהיה. אפשר לראות שכל יום נפתח במעגל פתיחה, ובכל יום יש זמן שמוקדש ללימודי ליבה, זמן חופשי, ארוחת צהריים, מדיטציה וסידור הסטודיו. מלבד הפעילויות האלו משובצות במהלך השבוע שני שיעורי אומנות/ספורט (שבוע-שבוע), שני שיעורי אזרחות, שני מקטעים של DEAR, שני מופעים של סדנת כתיבה ושלושה מקטעים של זמן עבודה על הפרויקט התקופתי (במקרה שלנו, ארכיטקטורה).

גם בשבוע הזה, למרות היותו השבוע החמישי שלי באקטון, הרגשתי שלמדתי כל כך הרבה דברים חדשים בזמן ששהיתי בסטודיו. על חלק מהדברים אני מתכננת לכתוב פוסט נפרד, ריכזתי כאן את עיקרי הנקודות החשובות:

  1. הביקור של אלי – במהלך השבוע ביקרה בסטודיו אורחת מיוחדת מאוד: אלי. אלי היא בוגרת של אקטון אוסטין, והיא אחת משלוש הבוגרות שסיימו את המחזור הראשון של אקטון בשנה שעברה (מרגש!). אלי החליטה לקחת שנה של הפסקה לפני הכניסה לקולג', והקימה עסק קטן של ייעוץ לאקטונים חדשים ברחבי העולם (כמה מגניב, נכון???). במהלך השנה הזו אלי מגיעה לשבוע שלם לכל סטודיו שרוצה בכך, צופה על הסטודיו ונותנת את הפידבק שלה מתוך הניסיון האישי שלה כבוגרת של אקטון שלמדה בו מאז כיתה ד. כולנו חיכינו מאוד לביקור של אלי, והוא ללא ספק היה מעורר השראה במיוחד. אלי בוגרת, רגישה, יצירתית, מלאת תובנות מרתקות ויש לה שפע של ניסיון שהיא שמחה מאוד לחלוק עם מי שרוצה לשמוע. אלי צפתה בהתנהלות של הסטודיו ביומיים הראשונים, ולאחר מכן נתנה לקאי ולי המון פידבק מועיל וחשוב. היא שוחחה עם הילדים, פתחה את כל מעגלי הבוקר, שאלה המון שאלות מצוינות ונתנה טיפים מעולים להמשך. אלי הצטרפה לקאי לאסיפת ההורים הראשונה ביום חמישי, ואין ספק שלראות בוגרת איכותית ומגויסת כל כך, שמעידה ממקור ראשון על היתרונות הרבים של הפדגוגיה החדשנית של אקטון, היא עבור ההורים מקור גדול של עידוד והשראה.
  2. אומנות – הפרויקט הנוכחי של הילדים בשיעורי אומנות הוא להכין את השלט של בית הספר, שייתלה בכניסה אליו. בעיניי, תהליך הכנת השלט השבוע היה מרתק במיוחד: בשלב הראשון כל ילד הכין סקיצה לשלט שהוא היה רוצה להכין על חתיכה גדולה של נייר. הילדים הקדישו לסקיצה שלהם כשעתיים, ובסופו של דבר חלק מהסקיצות יצאו מרשימות מאוד. בשלב הבא כל הסקיצות נתלו על הקיר, ואז הילדים עברו סקיצה סקיצה ודנו בה: מהם האלמנטים המוצלחים בה? מה האלמנטים המוצלחים פחות? בעיניי היה מאוד יפה לראות שבשלב הזה נפסלו על הסף סקיצות של הילדים שלא השקיעו במיוחד בעבודות שלהם כי בחלק מהזמן הם בחרו לעשות דברים אחרים. הילדים האלו היו מאוד מאוכזבים שהרעיונות שלהם לא נבחרו, אבל הטיעון שלהם של "לא הספקתי לסיים", לא עזר בשום צורה. באופן הזה הם למדו "דרך הידיים", כמה חשוב להשקיע את הזמן שנדרש להשקיע, והבינו שכאשר הם לא עושים את זה, הקול שלהם לא נספר. עבור כל אלמנט שהיה מוצלח בעיניי הילדים נערכה הצבעה, ולבסוף הוחלט על שלט שבו ייכתב: "Acton Academy" באותיות צבעוניות תלת מימדיות, והוא יקושט בראש של נשר ובשני פרחים. לאחר מכן הילדים החליטו מי יעשה מה, והעבודה יצאה לדרך. השלב הבא היה הכנה של סקיצה של השלט האמיתי, ואחת הבנות שנבחרה לכתוב את השלט החלה בעבודה. בשבוע הבא הילדים ימשיכו לעבוד על השלט, מבטיחה להעלות תמונות של התוצר הסופי.
  3. אתגר ארכיטקטורה – המטרות של הילדים במסע הנוכחי הן לתכנן תכנון אדריכלי של אקטון חדש, וכן לתכנן ולהוציא לפועל גינת משחקים חדשה לסטודיו. בארבעת השבועות הראשונים של התקופה הם יעבדו על התכנון האדריכלי ובשני השבועות האחרונים על הגינה. הילדים עובדים בזוגות שאנחנו חילקנו אותם, כל האתגרים מתבצעים בזוג. השבוע היה שבוע המבואות, והילדים עשו שלושה אתגרים: הראשון היה להכיר את הסטודיו מבחינה תכנונית: הכנו לילדים משחק "חפש את המטמון" והם היו צריכים למצוא קירות תומכים, מקורות מים, דלתות סודיות, חלונות מסוגים שונים וכו'. האתגר השני היה אתגר של מדידה ועבודה עם סקאלה. במעגל הפתיחה של האתגר הבנו מהי בכלל מערכת מדידה, וקיימתי איתה דיון מאוד מעניין בשאלה האם ארה"ב צריכה לעבור למערכת מדידה מטרית כמו שאר העולם, או להישאר עם היחידות שלה. הילדים היו צריכים למדוד באמצעות מכשירי מדידה שונים (מטר, סרגל, מודד לייזר) המון גדלים שונים בסטודיו: גובה ורוחב של דלתות, אורך ורוחב של חלונות, עומק של כיורים, אורך ורוחב של מגרש חנייה ועוד ועוד. האתגר הזה חייב את הזוגות לעבוד בשיתוף פעולה, וגם לימד אותם היטב את עקרונות המדידה באופן פרקטי (איך מודדים את אורך החנייה בקו ישר? איפה מתחיל ואיפה נגמר החלון? וכו'). באתגר הסקאלה הילדים היו צריכים לשרטט צורות שונות בסקאלות שונות. האתגר הזה כבר חייב אותם לעשות שימוש במתמטיקה לא טריוויאלית (כולל שברים), ובכלל להבין את המושג של סקאלה: איך מייצגים 10 מטר על ידי 25 ס"מ וכו'. האתגר השלישי היא אתגר של אדריכלים מפורסמים. הזוגות חקרו בעצמם באינטרנט על אדריכלים מפורסמים בעולם, בחרו אחד שהם התחברו אליו במיוחד, והיו צריכים לגלות פרטי ביוגרפיה בסיסיים עליו, להבין מהיכן שאב את ההשראה שלו, מה מייחד את הסגנון האדריכלי שלו ועוד. שתיים מהקבוצות בחרו בלי כוונה אדריכלים ישראליים! גאווה 🙂 באופן כללי העבודה על האתגר מתאפיינת בהמון עניין ומוטיבציה של הילדים. האתגרים בנויים ומוכנים עד אחרון הפרטים שלהם, כולל איזה סרטון להראות במעגל הפתיחה ובאלו שאלות לדון (כמובן שהכל הצעה ופתוח לכל שינוי שהמדריכים בוחרים לעשות). אני נדהמת בכל פעם מחדש מהעושר והשפע ורמת הפירוט של חומרי הלימוד באקטון, זה מזכיר לי את הסטנדרטים של הקורסים הכי מובחרים בצבא ואני מתרשמת מכך עמוקות. אין ספק שזה כל כך מקל שכל החומרים האלו מוכנים ברמת גימור גבוהה כל כך, ומאפשר גם למדריכים וגם לילדים להינות מהפירות שהניבו העצים של אקטונים ותיקים ברחבי העולם.

עד כאן להשבוע. אני מתכננת לכתוב כמה פוסטים נוספים על נושאים שראויים לדעתי להתייחסות נפרדת 🙂 אשמח לשמוע מה חשבתם!