מאפיינים ייחודיים של אקטון

משוב עמיתים (שבועי ותקופתי)

מה שהכי משמח אותי באקטון, היא העובדה שאני כל הזמן לומדת משהו חדש. זה כל כך לא מובן מאליו בכלל, ובעולם של חינוך בפרט. אני לא מתכוונת ללמוד משהו חדש מהילדים, כי זה ברור מאליו וקורה כל הזמן, אני מתכוונת לכלים ושיטות מקוריים וחדשים שאני כל כך נהנית לשחק איתם ולראות אותם עובדים. חבר טוב (שלומי – תודה), כתב לי השבוע שהוא מרגיש שאקטון הוא סוג של מגרש משחקים בשבילי, שמאפשר כל הזמן לנסות ולהתנסות, וזה כל כך מדויק ונכון.

היום אני רוצה לספר לכם על משוב עמיתים באקטון. בסיום כל תקופה, הילדים ממלאים את המשוב שנמצא בלינק הזה. הם צריכים למלא עבור כל ילד בסטודיו שתי נקודות לשימור ואחת לשיפור בשני נושאים: עבודה בסטודיו וחברות בשבט הילדים. בשתי התקופות הראשונות לא הקפדנו מאוד על המשוב, פשוט כי היינו עמוסים בכל כך הרבה דברים אחרים. בתקופה האחרונה לשמחתי הרבה החלטנו לתת לילדים שעה וחצי למלא את המשוב, והם השקיעו בו המון מחשבה. התוצאה היתה נהדרת: הם נתנו זה לזו משוב בוגר, כנה ומלא בנקודות אמיתיות. יכולנו לראות שהילדים לקחו את המשוב מאוד ברצינות, והשבוע עשו מאמץ גדול לשנות את הדברים עליהם הם קיבלו ביקורת.

מאחר שהתוצאה היתה כל כך מוצלחת, החלטנו בתקופה הנוכחית לשלב משוב עמיתים באופן שבועי. בכל יום שישי הילדים ממלאים את הטופס הבא. מאחר שהמשוב שבועי ולא תקופתי, קיצרנו אותו וביקשנו מכל ילד לתת ציון מ-1-5 בשני הנושאים, וכן נקודה אחת לשימור ואחת לשיפור. היום הילדים מילאו את המשוב בפעם הראשונה. לקח להם רבע שעה למלא אותו, והתוצאה היתה נהדרת. בגלל שמדובר על תקופת זמן קצרה, המשוב היה מאוד קונקרטי ורלוונטי. הילדים קראו אותו מייד כשקיבלו אותו, והלכו זה אל זו כדי לשאול שאלות ולהבין יותר לעומק נקודות שעלו בו.

חשוב לי לציין שקאי ואני עוברים על כל התשובות לפני שאנחנו מעבירים אותן לילדים, כדי לוודא שהמשוב לא פוגעני או מרושל מדי. עד עכשיו לשמחתי הרבה לא נגענו בתשובות שלהם.

אני מאמינה גדולה במשוב עמיתים. בדרך כלל בבית ספר אנחנו רגילים לקבל משוב מהמבוגר האחראי בכיתה. כאן יש קונפסט חדש לגמרי: מי שנותן את המשוב הם הילדים זה לזה. זו מיומנות כל כך חשובה בעיניי, גם היכולת לתת משוב וגם היכולת לקבל משוב וללמוד ממנו. וכאן הילדים מתנסים ביכולות האלו על בסיס שבועי וגם מרוויחים פידבק מיידי מהאנשים הקרובים אליהם ביותר. אני כל כך אהבתי לקרוא את המשובים, ולראות עד כמה הם מדויקים: הילדים לא "ריחמו" זה על זה: הם הצביעו במילים פשוטות ומדויקות בדיוק על נקודות שכל ילד צריך לשפר. ומצד שני, הם לא קימצו במילים טובות וכשהיו נקודות לשימור, הם העצימו אותן ונתנו להן את כל הבמה.

זה כלי כל כך פשוט, שבאמת כל איש חינוך יכול לאמץ במסגרת החינוכית שלו. ממליצה בחום.

סגור לתגובות על משוב עמיתים (שבועי ותקופתי)