תיעוד היום יום,  תפיסת העולם החינוכית שלי

מסע יזמות – סיכום תקופה ותערוכה

אז איך מלמדים ילדים יזמות, בעולם שבו יזמות כל כך חשובה?

על השאלה הזו באקטון עונים באמצעות מסע יזמות. מסע יזמות הוא אחד משני המסעות היחידים שנעשים באופן קבוע בכל שנה. במשך שישה שבועות הילדים מתכננים מאפס מוצר משלהם ובסופו של דבר משתתפים ביריד עסקים של ילדים ומוכרים את המוצר שלהם.

המסע עצמו כולל את השלבים הבאים:

  1. סיעור מוחות – בשלב הזה הילדים מעלים מספר רעיונות למוצרים ומפתחים כל רעיון קצת כדי לאפשר להשוות את הרעיונות זה לזה.
  2. סקר שוק – בשלב הזה הילדים בוחרים במוצר אחד או שניים ובוחנים את תגובת הצרכנים אליו בעזרת סקר שוק. הילדים מכינים בעצמם את הסקרים, ונותנים לכמה שיותר אנשים לענות עליהם כדי לקבל משוב על המוצר שלהם.
  3. גיבוש הזהות של המוצר – בשלב הזה הילדים מגבשים טוב יותר את זהות המוצר שלהם: מה מאפיין אותו? מה יהיה הלוגו שלו? מה מייחד אותו אל מול המתחרים?
  4. ניתוח כלכלי – בשלב הזה הילדים מנתחים לעומק את המוצר שלהם מהיבטים כלכליים: כמה עולה לייצר יחידה אחת של המוצר? מהן העלויות הקבועות ומהן העלויות המשתנות? כיצד ניתן לחסוך בעלויות השונות? מהו המחיר הסופי של המוצר שלהם וכמה רווח הם יראו ממנו?
  5. ניתוח מתחרים – בשלב הזה הילדים לומדים על חשיבותה של תחרות בשוק החופשי ומנסים להבין במי בעצם המוצר שלהם מתחרה ומה המשמעות של התחרות הזו.

כל אחד מהשלבים מלווה בדפי עבודה מעמיקים, והמוצר שהילדים בונים הולך ונבנה משלב לשלב. בסופו של דבר התערוכה לסיכום המסע היא מיני-יריד-עסקים שבו כל ילד מרים דוכן עם המוצר שלו ומוכר אותו למבקרים בתערוכה. בסטודיו שלנו הילדים בחרו מגוון רחב של מוצרים: עוגיות, שתייה, תכשיטים ואפילו סושי-ממתקים.

מה שאני הכי אוהבת במסע הזה, הוא העובדה שהילדים עושים אותו לגמרי לבד. המון פעמים כבר יצא לי לראות ירידי ילדים למינהם, גם כאן וגם בישראל, ובהמון מקרים שראיתי מי שעשה את עיקר העבודה היה ההורים: הן בהיבט הכלכלי של רכישת המוצרים, והן בהיבט התכנוני של המוצר עצמו. כאן הילדים עשו הכל בעצמם, ועל הדרך למדו המון מההצלחות שלהם וכרגיל, בעיקר מהכשלונות (למשל בראוניז שבה כל חתיכה מתומחרת ב-3 דולרים היא לא מתכון להצלחה מסחררת…).

בספרו המצליח "יזמים נוצרים, לא נולדים", כותב פרופסור לויד שפסקי: "אתה יכול להיות יזם, ולא חשוב מה ה-I.Q שלך, מה יכולתך הגופנית, מתי נולדת ומאיזה מין אתה. ואל תטעה – יזמים הם אנשים מאוד מיוחדים, אבל לפני שהפכו ליזמים, הם היו אנשים רגילים… אתה יכול ללמוד את כל מה שצריך, כדי להיות יזם". בעייני יזמות היא מיומנות חשובה מאוד בעולם החדש, ובמסע שעוברים הילדים באקטון הם מפתחים לאט לאט את שריר היזמות שלהם.

סגור לתגובות על מסע יזמות – סיכום תקופה ותערוכה