מקימים אקטון חדש,  תיעוד היום יום

טקס פתיחה שנה רביעית

אני רוצה רגע להתחיל מבכלל למה לעשות טקס פתיחה. בעיניי יש לטקס פתיחה, שקורה יום או כמה ימים לפני היום הראשון של הלימודים, כמה תועלות חשובות. הראשונה, היא שזה מוריד מתח. לקראת פתיחת השנה נבנה המון לחץ: אצל הצוות, אצל הלומדים/ות, ובעיקר אצל ההורים. טקס פתיחה מאפשר להוריד חלק מהלחץ הזה באוירה כיפית ושמחה לפני שמתחיל היום הראשון. ככה שהמפגש הראשוני עם החזרה לשגרה הוא לא בדלת בכניסה לביה"ס, אלא באויר הפתוח עם ההורים והחברים/ות, ועם הרבה חופש. הסיבה השנייה היא שטקס פתיחה מאפשר להורים להתערבב זה עם זו באופן איטי ובלתי פורמאלי. הורים, במיוחד הורים חדשים/ות, אבל ממש לא רק, יכולים/ות לגשת זה לזו, לשאול שאלות, לפתוח בשיחה קצרה, ואם אפשר שאחת הפעילויות אפילו תתחיל את הגישוש הזה, מה טוב. הסיבה האחרונה היא שטקס פתיחה מאפשר ללומדים/ות לראות אחד את השנייה לפני שמתחילים/ות ללמוד. לחבק, לדבר, לשאול על הקיץ, לרוץ, לצחוק. לייצר אינטראקציה באופן לא מובנה ורשמי, ובעיקר מאוד חופשי. לומדים/ות שזה פחות מתאים להם/ן יוכלו לעמוד מרחוק עם ההורים ולהסתכל. לומדים/ות שזה יותר מתאים להם/ן ירוצו וישחקו. גם לאלו וגם לאלו זה מאפשר התחלה באנרגיה רכה יותר, מכילה.

אני אתאר עכשיו את טקס הפתיחה שעשינו השנה עם טיפה הסברים ללמה בחרנו כל פעילות. הטקס התקיים בשעה חמש יום לפני תחילת הלימודים. לטקס הוזמנו והגיעו כל הלומדים/ות והמשפחות שלהם/ן (מלבד שניים שלא יכלו להגיע). רבע השעה הראשונה הוקדשה כולה להגעה והתערבבות: הבאנו שתייה (מים), קלמנטינות, מאפינס, עוגיות ללא גלוטן, ועוגיות מקושטות ברוח הסתיו. אוכל ושתייה זה תמיד נחמד ומשמח, וניסינו לדאוג שיהיו מספיק אפשרויות לכולם/ן.

בחצי השעה הבאה המשפחות יכלו לעבור בחופשיות בין שלוש תחנות:

  • חפש את המטמון משפחתי – כל משפחה קיבלה רשימה של אתגרים לפצח בסגנון: "עליכם/ן למצוא משפחה חדשה", "עליכם למצוא משפחה שיש לה חיית מחמד שהיא לא כלב או חתול", "עליכם/ן למצוא משפחה שזו השנה הרביעית שלה באקטון", וכו'. האתגר הזה חייב את ההורים והלומדים/ות לדבר זה עם זו ולהתחיל לייצר את הגישוש שדיברתי עליו בהתחלה.
  • קישוט שלט עידוד – קנינו שלט ענק (באמת ענק) וכל מי שרצה/תה יכול/ה היה/תה לכתוב עליו מילות עידוד ותמיכה לאחד/ת הלומדים/ות. את השלט (שיצא מהמם!) תלינו בסטודיו במסדרון והמילים האלו תומכות עכשיו במי שזקוק להן.
  • עמדת צילום – הכנו רקע גדול עם המילים: המסע שלך מתחיל כאן, והלוגו של אקטון, וכל משפחה יכלה להצטלם על הרקע כמזכרת.

כל התחנות היו באוירה רגועה, חופשית, מי שרצה/תה עשה/תה ומי שלא לא. הרוב אגב השתתפו בהכל.

ברבע השעה האחרונה עשינו את טקס "חציית קו ההתחלה". הכנו קשת בלונים ענקית, כל הלומדים/ות עמדו בצד אחד/ת שלה ואני הזמנתי אותם/ן אחד אחת לרוץ מתחת לקשת, להתחיל את מסע הגיבור/ה שלהם/ן, ולקבל חולצה בעבר השני 🙂 זה טקס מסורתי, שאנחנו עושים/ות כל שנה, ויש משהו כל כך חזק בחוויה הזו של הריצה לקול מחיאות הכפיים של עשרות הורים וילדים/ות. ותמיד יש לומד/ת אחד/ת או שניים/תיים שלא רוצים/ות לעבור וזה בסדר גמור. עובר/ת רק מי שרוצה.

וזהו. סה"כ כל האירוע היה שעה או שעה ורבע. היה כיף, שמח, מאחד, והרגיש מאוד משפחתי ומקבל. ממליצה בחום למי שרלוונטי להעתיק ולעשות משהו דומה. זה מאפשר לפתוח את השנה באקורד משמעותי, עם הרבה כוונה ודיוק. אם בא לכם/ן לראות עוד תמונות יש באינסטגרם שלנו לא מעט.

שתהיה שנה מוצלחת!

תגובה אחת

  • Shosh

    איזה רעיון נהדר! נראה מרשים, ססגוני וכייפי. איזו דרך נהדרת להתחיל שנת לימודים. בהצלחה לכולם !!!