מאפיינים ייחודיים של אקטון

הערכה מסכמת באקטון

בשבועות האחרונים קראתי המוני פוסטים על הערכות סוף שנה. גם השנה שלנו באקטון מסתיימת בימים אלו, והגיע הזמן לספר איך נעשית הערכה מסכמת באקטון.

ראשית, חשוב לי להזכיר שהערכה מסכמת היא רק אחת מכמה מתודות שונות של הערכה כמו תערוכה של סיום כל תקופה, התגים שהילדים/ות אוספים/ות והפידבק ההדדי שהם ממלאים ומקבלים אחת לתקופה לפחות (חפשו פוסטים מפורטים על כל אחד מהנושאים האלו :)). ובכל זאת, קיימת מתודה של הערכה מסכמת באקטון והיא נעשית באמצע השנה ובסוף השנה.

בפגישה של ההערכה המסכמת נמצאים ההורים, הילד/ה ואחד המדריכים. לפני הפגישה הילדה, ההורים והמדריכה ממלאים כל אחת בנפרד את הטופס המצורף.

חשוב לי לציין שכל הפרטרים בטופס נבחנים בראי השינוי והתהליך שהילד עבר. כלומר אם הילד מטבעו מאוד מתקשה במתמטיקה אולם הוא עשה המון מאמץ לאורך השנה, הוא יקבל את הקטגוריה הגבוהה ביותר ללא שום קשר לרמה אליה הוא הגיע במתמטיקה בפועל. אם הילדה במהותה מתקשה לשתף פעולה עם אחרים, ולאורך השנה לא השקיעה שום מאמץ בניסיון לשנות את הנושא הזה, היא תקבל את אחת הקטגוריות הנמוכות יותר. הרעיון הוא לשים דגש על התהליך ולא על התוצאה.

את הפגישה מנהלת הילדה מקצה לקצה. היא נפתחת בהצגה של המשוב שהילדה מילאה על עצמו, ואחר כך ההורים והמדריך מוסיפים את הזווית שלהם, במיוחד על המקומות בהם היא שונה מזו שהילדה הציגה.

בשבוע שעבר נכחתי בפגישה זו עם אחד הילדים הצעירים שלנו. עבורי הפגישה היתה מרגשת כל כך, שאשכרה הייתי עם דמעות בעיניים ברובה (מביך ככל שזה יישמע). עברנו על הסעיפים, והילדון (בן 8!!) הסביר איזה שינוי הוא מרגיש שהוא עבר מתחילת השנה בהצבת יעדים, במתן משוב, בניהול זמן, בניהול קונפליקטים, בהקשבה, בעזרה לאחרים, בהתמודדות עם קשיים. הוא הסביר מה היה האתגר הכי גדול מבחינתו השנה, ומה השיעור הכי חשוב שהוא למד. אנחנו הקשבנו לו, ואז אם היה מה להוסיף, ההורים שלו הוסיפו את הזווית שלהם ואני הוספתי את שלי. ישבנו בשיחה שעה וחצי, ויחד רקמנו תמונה עדינה שמספרת את סיפור הגיבור שלו. את המסע שבו הוא בחר ללכת השנה, את הרגעים הטובים יותר והטובים פחות, את הכשלונות ואת ההצלחות.

ככה בעיניי הערכה צריכה להיות: כזו שמסתכלת על השינוי, על התהליך שהילד/ה עובר/ת, ובעיקר כזו שנותנת לילד/ה את עיקר הבמה להתבוננות. הערכה שסומכת עליו שהוא זה שצועד במסע שלו, שהיא זו שיודעת להעריך טוב מכולם את המסע האישי שלה.

סגור לתגובות על הערכה מסכמת באקטון