מקימים אקטון חדש,  תיעוד היום יום

איך אנחנו עושים/ות מוזיקה באקטון?

אז איך לומדים/ות מוזיקה בסביבה שבה הלומדים/ות מובילים/ות את הלמידה בה? הנה התשובה שלנו 🙂

אני רוצה להתחיל רגע בבעיה, או לפחות בבעיה כמו שאני תפסתי אותה. מאז ומעולם שיעורי המוזיקה שאני נחשפתי אליהם בבית ספר היו מאוד "הוראתיים". כלומר מורה עם ידע עשיר במוזיקה מלמד/ת את הילדים/ות את הידע שלו. מין הסתם זה פחות מתאים לפילוסופיה של אקטון, ולכן לא הייתי בטוחה בדיוק איך ליצור סביבה שבה הלומדים/ות יוכלו להוביל את לימודי המוזיקה שלהם/ן בעצמם/ן. ואז באה סיליאן, המדריכה הנהדרת שעובדת איתי השנה, והמציאה תוכנית לימודים נהדרת למוזיקה שהיא בדיוק מה שאני הולכת לשתף איתכם/ן עכשיו.

הבסיס של התוכנית הוא לוח המשחק שצירפתי בתמונה הראשית. כל לומד/ת מקבל/ת את לוח המשחק הזה, ויכול/ה לבחור איזו אפשרות הכי אטרקטיבית בעיניו מבין האפשרויות הבאות:

  1. מחקר – הכנו ללומדים/ות רשימה של נושאים מעולם המוזיקה והם/ן יכולים/ות לבחור את הנושא המועדף עליהם/ן ולחקור אותו. נושאים לדוגמא: ג'אנרים של מוזיקה, זמרים/ות, שירים. הנה דף מחקר לדוגמא עבור ג'אנרים שונים של מוזיקה.
  2. וידאו מוזיקלי – הלומדים/ות שבוחרים/ות במשימה הזו מתבקשים/ות לבחור שיר ולהכין עבורו קליפ. אין הגבלה על התפאורה/אביזרים או בימוי שהם/ן יכולים/ות להשתמש בהם/ן.
  3. לימוד כלי נגינה – זו אפשרות שאני ממש אוהבת. מסתבר שהיום אפשר ללמוד לנגן על כלי נגינה שונים באינטרנט! זה כזה מגניב!!! אנחנו נתנו ללומדים/ות אפשרות לבחור בין אורגן, גיטרה וחליל וצירפנו להם/ן לינקים להנחיות מתאימות לכל כלי.
  4. כרואוגרפיה – כאן המשימה של הלומדים/ות היא לבחור קליפ שכולל ריקוד מתוך רשימה שאנחנו בחרנו להם/ן, וללמוד כיצד לבצע את הריקוד בעצמם/ן.
  5. יצירת מוזיקה ב-Soundtrap – לדעתי כבר המלצתי על הפלטפרומה הזו בעבר, ואני חוזרת על ההמלצה שלי. מדובר בפלפורמה מהממת שמאפשרת ליצור מוזיקה מהמחשב או מהטלפון בקלות ועם המון אפשרויות יצירתיות.
  6. חדר האזנה – לומדים/ות שבוחרים/ות באפשרות הזו מאזינים/ות לרשימת שירים מג'אנר מוזיקלי מסוים ואז עונים/ות על שאלות שמאפשרות להם/ן לעשות רפלקציה על השירים ששמעו. הנה הפירוט המלא של המשימה.
  7. אקפלה – הלומדים/ות מוזמנים/ות לבחור שיר וללמוד לשיר אותו בלי מוזיקת רקע.

ואתם/ן יודעים/ות מה הכי מגניב??? שכל אחד ואחת מכם/ן יכולים/ות לקחת את התוכן המהמם הזה ולתת אותו לילד/ה הפרטי/ת שלכם/ן בבית או לתלמידים/ות שלכם/ן בכיתה.

ספרו לי מה חשבתם/ן!

2 תגובות

  • einat

    ראשית באמת הנגשה מצויינת ללמידה ובחירה של התלמיד. השאלה שלי היכן בכל זאת הלימוד של ידע בסיס במוסיקה בכל ההיבטים שמופיעים בלוח. אני שואלת לגבי יסודות. בכל תחום ידע יש יסודות שאני כתלמידה לא יודעת על קיומם. בנוסף, חלק גדול מהבחירה שלי תתבצע לפי מה שאני מכיר כי התנסיתי בעבר או שאבחר במשהו קל יחסית. מכירה ילדים רבים שלא יבחרו חקר , אלא ביצירת קליפ או האזנה למוסיקה- שהז נהדר. אבל לעיתים עלינו הנחים להנחות לבחור גם במה שדורש עבודה רבה יותר/קשה יותר כדי לרכוש מיומנויות נוספות. כיצד זה בא לידי ביטוי בלימודי מוסיקה אצלכם?

    • admin

      הי עינת, קודם כל איזה כיף שאת כאן ומגיבה ושואלת, המון תודה על זה.
      על השאלה השנייה קל לי לענות. מהניסיון שלנו, ככל שלומדים/ות נמצאים/ות זמן רב יותר במערכת שבה הם/ן מובילים/ות את הלמידה שלהם/ן ולא מבוגר/ת הם/ן יבחרו באפשרויות הכי מיטביות עבורם/ן ולא באלו שהכי קלות. אני רואה את זה בכל תחום.
      לגבי השאלה הראשונה: אני לא מבינה את השאלה אני חושבת. תוכלי לתת לי דוגמא לכאלו יסודות?