מאפיינים ייחודיים של אקטון,  מקימים אקטון חדש,  תיעוד היום יום

אומנות מוכוונת לומד/ת (Learner-Driven Art)

חברות וחברים שלי, היום אני רוצה לשתף אתכם/ן באחד הרעיונות השווים ביותר שלי! אני לגמרי עפה על עצמי כאן 🙂 אחד הדברים שלמדתי על עצמי בשנה האחרונה, הוא שאני מאוד אוהבת לפתח תוכן ללומדים/ות שלנו באקטון. זו משימה כזו כיפית בעיניי, ליצור תוכן שיהיה אטרקטיבי ומעניין מצד אחד, ויאפשר ללומדים/ות עצמאות מוחלטת מצד שני. ומה אומר לכם/ן? אני משתפרת בזה מיום ליום.

מאז שהתחלנו את אקטון, אחד האתגרים שלנו היה אומנות. הרי בכל ביה"ס יש מורה לאומנות. ובשיעורי אומנות היא אשכרה מלמדת אומנות. אבל לנו אין מורים/ות ואנחנו לא מלמדים/ות שום דבר, ובכל זאת אומנות זה אחד ה-כלים הכי משמעותיים בעיניי לכל לומד/ת בכל גיל וכמעט בכל הקשר. ניסינו כל מיני דברים שחלקם עבדו יותר וחלקם פחות, אבל לאט לאט שמתי לב שהמשותף לכל הפרויקטים המוצלחים שעבדו לנו יותר טוב, היה העובדה שהיתה בהם בחירה. וככל שהיתה פחות בחירה, השיעור היה פחות מוצלח ולא כל כך משנה מה היה התוכן.

ואז הגיתי את הרעיון המופלא הזה, שהפך להיות הדרך היחידה שבה אנחנו לומדים/ות אומנות באקטון בחצי השנה האחרונה: "מסע אומנות – לוח משחק". הבסיס מאוד פשוט: הכנתי לוח משחק דיגיטילי (ע"ב Slides של גוגל) שמחולק לארבעה חלקים: ציור, צביעה, פיסול ואומנות מהטבע. בכל חלק שמתי לינקים לפרויקטים מענינים מאותו תחום. למשל בצביעה שמתי לינק להנחיות ליצירת עץ קשת בענן, בציור שמתי לינק לספריות יוטיוב עם שיעורי אונליין ל"איך לצייר" כל דבר בעולם בערך, בפיסול שמתי לינק ליצירת חתול או פייה מחימר וכו'.

כדי להתחיל לשחק הלומדים/ות צריכים/ות קודם כל לבחור פרויקט ואז למלא דף תכנון שכולל שאלות בסיסיות כמו: אילו חומרים אני אשתמש? כמה זמן יקח לי לסיים את הפרויקט? איך אני אדע שסיימתי?. אחרי שדף התכנון גמור, הלומדים/ות יוצאים/ות לדרך ועובדים/ות על פי ההנחיות. בסוף הפרויקט הם/ן צריכים/ות למלא דף רפלקציה שבו הם מדרגים/ות כמה קשה הם/ן עבדו על הפרויקט, כמה הם/ן נהנו ממנו ומה הם/ן למדו ממנו. כדי להפוך את הרעיון ליותר משחקי, בסיום כל פרויקט הם מקבלים/ות מטבע ואחרי חמישה מטבעות הם/ן יכולים/ות לעבור ללוח משחק חדש עם רעיונות מגניבים אחרים ופרויקטים מורכבים יותר.

מה מגניב כאן? קודם כל, כל הפרויקט הזה מובל בלעדית על ידי הלומד/ת. אני לא מעורבת בשום שלב. שנית, יש כאן המון בחירה. כל לומד/ת יכול/ה לבחור טכניקה שמעניינת אותו/ה יותר, פרויקט שקוסם לו/ה יותר. ואחרון אחרון, יש כאן מקום לאינסוף פרויקטים ורעיונות. האינטרנט מלא בהדרכות אומנות שוות וחינמיות ופשוט צריך לבחור מכל השפע הזה.

הנה הלינק למצגת שלי, מוזמנים/ות בחום להעתיק 🙂

סגור לתגובות על אומנות מוכוונת לומד/ת (Learner-Driven Art)