מאפיינים ייחודיים של אקטון

על תגים והישגים (הסבר מפורט על מערכת ה-Badges באקטון)

מטרת הפוסט הזה היא לתאר את מערכת ה-Badges באקטון (מעתה אכנה אותה מערכת ה"תגים").

אז למה בעצם צריך תגים? הרעיון של התגים הוא לייצר עבור הילדים מערכת ברורה של הישגים שאליהם הם צריכים להגיע. באקטון אין מבחנים ואין ציונים, וכל ילד מתקדם בקצב שלו. המטרה של מערכת התגים היא להציב לילדם הישגים קונקרטיים במקצועות הליבה, וכן תגים שקשורים ללמידה של "איך להיות" (הסבר מפורט בהמשך).

עבור כל אחד מהילדים יצרנו קלסר תגים, שבו הכנו לו את התגים הרלוונטים עבורו, הנה דוגמא למערכת תגים של ילדה ב-Level1,  מקבילה לכיתה א:

כמו שאפשר להבין מהתמונה יש ארבעה תגים שהיא צריכה לקבל שקשורים ללימודי הליבה:

  1. כדי לקבל את התג שלה בתמטיקה היא צריכה להשלים את level2 בקהאן אקדמי (שמקביל לכל תוכנית הלימודים של כיתה ב'). המשמעות היא שהיא יכולה לעבוד על מערכות אחרות כמו dreambox למשל, אבל בסופו של דבר כדי לקבל את התג היא צריכה להשלים את כל המשימות בקהאן.
  2. כדי לקבל את התג בקריאה, היא צריכה להשלים את level2 ב-lexia (שמקביל לכל תוכנית הלימודים של כיתה ב'.). בנוסף היא צריכה לקרוא ספר אחד מהספרים שמוגדרים כ-Badge book, ספרים שנחשבים קלאסיים מבחינה ספרותית ונבחרו מראש על ידי המדריכים.
  3. כדי לקבל את התג בכתיבה היא צריכה להשלים שתי סדנאות כתיבה בהצלחה.
  4. כדי לקבל את התג באיות היא צריכה להשלים את Click and spell 50-100, ואת No red Ink level2.

כדי להשלים את העבודה על התגים הילדים צריכים לתעד בצורה מסודרת את ההתקדמות שלהם, והם מקבלים את התג אחרי שהציגו את כל התוצרים הרלוונטים. לדוגמא כדי לקבל את תג הכתיבה, הם צריכים להציג את כל התוצרים של סדנת כתיבה (לא רק תוצר סופי, גם טיוטות בדרך, ביקורת שקיבלו וכו').

בנוסף על התגים של לימודי הליבה, הילדים יכולים לקבל תגים של Learning how to be:

בתמונה שהוספתי אפשר לראות איזה תגים הילדים יכולים לקבל ומה הם נדרשים לעשות עבור כל תג. כמה תגים שאני אוהבת במיוחד בקטגוריה הזו:

התג של לומד ממוקד:

  • הילדים צריכים להוכיח שבכל יום במשך תקופה שלמה הם הגדירו כמו שצריך את היעדים היומיים שלהם (ורק תחשבו אם ילד עושה את זה במשך שישה שבועות ברצף כל יום, עד כמה ההרגל הזה מתקבע אצלו!)
  • הילדים צריכים לעמוד במשך תקופה שלמה באתגר המצוינות שלהם (אתגר שהם מגדירים לעצמם בכל שבוע בשיחה עם ראש הצוות, אתגר שתמיד יעסוק בבעיית הלמידה הקשה ביותר שלהם, לדוגמא: לעבוד בכל יום על קהאן במשך שלושים דקות)
  • הילדים צריכים לעבור תקופה שלמה בלי שאף אחד דרש מהם EB על הפרעה לאחרים ללמוד

תראו כמה יפה הפרמטרים האלו אכן מייצגים במציאות לומד ממוקד! ו

התג של לומד את היסודות של השיחה הסוקרטית:

  • הילדים צריכים לתעד את ההשתתפות שלהם ב-10 שיחות סוקרטיות (לכתוב אילו שאלות הם שאלו ועל אילו שאלות הם ענו)
  • לסיים תקופה שלמה שבה לא התבקשו לעזוב מעגל של שיחה סוקרטית (בשל הפרעה למעגל)
  • להוביל שלוש שיחות סוקרטיות בעצמם, כולל לתכנן את השיחה כולה ואז לעשות שיחת משוב על התוצאה עם מדריך

שוב, גם כאן מדובר בשלוש משימות מורכבות מאוד, שאם הילד מסיים אותן בהצלחה הן לגמרי משקפות את העובדה שהוא שולט ביסודות השיחה הסוקרטית.

התג של פותר בעיות:

  • הילדים נדרשים לאתר בעיה בסטודיו שדורשת פתרון, ולכתוב מסמך שמאפיין את הבעיה ואת הפתרון שלה.
  • הילדים צריכים להוביל שיחה שבועית של כל הסטודיו (Town Meeting) ולבקש מהמדריך לתת להם משוב על ההובלה
  • הילדים צריכים להוביל שני תהליכים של פתרון בעיות בסטודיו (Conflict resolution) ואז לכתוב רפלקציה שלהם על התהליך: מה השיעור הכי חשוב שהם למדו, מה האתגר הכי גדול שלהם ומה הם יעשו אחרת בפעם הבאה.

האתגר הזה, של "ללמוד איך להיות" הוא כל כך מורכב ללמידה, ועוד יותר מורכב להערכה. הרעיון של מערכת התגים הוא לייצר לילדים אפשרות להעריך את עצמם בנושאים האלו, ובכך בעצם לתת להם כלים למדוד את ההישגים שלהם בתחום אמורפי. בעיניי זו חדשנות חינוכית מרגשת במיטבה.

סגור לתגובות על על תגים והישגים (הסבר מפורט על מערכת ה-Badges באקטון)