מאפיינים ייחודיים של אקטון,  תיעוד היום יום

חטיבת ביניים באקטון: Journey Studio

אני ממש מתרגשת 🙂 השנה בפעם הראשונה אני עומדת להיות מדריכה רק של החטיבה. לבד. בשנה שעברה היה לנו מדריך לחטיבה בתחילת השנה והחל מאמצע השנה אחרי שהוא עזב, הדרכתי את החטיבה יחד עם עוד מדריך ומדריכה אחרים/ות. השנה הצוות שלנו כבר התייצב והסתדר (ואגב יש בו חמישה מדריכים/ות /הם/ן ליטרלי חלום) ולכן אני מתפנה להדריך את החטיבה במשרה מלאה בעצמי. זה אומר שיהיו כאן בתקופה הקרובה בעיקר פוסטים על החטיבה, ואחרי שלוש שנים של פוסטים על גילאי היסודי זה מאוד משמח מבחינתי.

אז בפוסט הזה, אני עומדת לספר בגדול על איך מתנהלת החטיבה באקטון שלנו. ולפני שאני נכנסת לפרקטיקה, אני רוצה לדבר על המטרה. המטרה של הסטודיו היסודי באקטון היא לאהוב ללמוד. כבר אמרתי פעם שהסטודיו הזה מזכיר לי מהרבה בחינות לונה פארק של למידה: כיפי, שמח, מסעיר, מרגש, וכמובן גם מפחיד ומאתגר לפעמים. בחטיבה נוספת מטרה שנייה: ללמוד איך לעבוד. לא במובן של עבודת כפיים, אלא במובן של לשבת על הטוסיק, להשקיע זמן ואנרגיה, להתמיד. הרעיון הוא להתחיל לתרגל באופן מעשי מיומנות מאוד חשובה לחיים: לעבוד על מה שאת/ה אוהב/ת. בלי לוותר, בלי להפסיק. לצלול פנימה, לשקוע בעבודה, לשבת שעות, להתרכז. כל אלו הם דברים שבאים לידי ביטוי בחטיבה בצורה הרבה יותר מועצמת מאשר ביסודי.

בפועל הלמידה מורכבת מכמה אלמנטים עיקריים (שלכל אחד מהם בטח יוקדש פוסט בחודשים הקרובים):

  • קריאה – נלמדת דרך קריאת ספרים. הלומדים/ות צריכים/ות לעבור דרך תהליך מסודר שנקרא שבו הם/ן בוחרים/ות את הספר, כותבים/ות הצעה ללמה נכון להם/ן לקרוא אותו, מאשרים/ות את ההצעה מול כל הסטודיו, קוראים/ות את הספר, ואז כותבים/ות עליו סיכום ומשוב.
  • מ"מ – נלמדת באמצעות Khan. כל לומד/ת מתקדמ/ת בקצב שלו/ה. כדי לסיים את החטיבה הלומדים/ות צריכים/ות לסיים את כיתה ח ב-Khan.
  • היסטוריה – נלמדת פעמיים בשבוע במשך שעה כל פעם, דרך דיונים סוקרטיים. הלומדים/ות מקדישים 45 דקות ללימוד עצמאי של נושא ממוקד ואז עורכים/ות עליו דיון סוקרטי עם שאלות מנחות. החומרים של אקטון ב-Civilization מרתקים בעיניי ותענוג לראות את הרמה הגבוהה של הדיונים שהלומדים/ות מגיעים/ות אליה.
  • כתיבה – בכל סשן הלומדים/ות עובדים/ות על פרויקט כתיבה אחר, בדרך כלל כזה שמחובר למסע (ראו קטגוריה הבאה). הפרויקטים משתנים בין ביוגרפיה, ביקורת מסעדות, נאום לגיוס כספים, ועוד. תהליך הכתיבה עובר דרך תכנון, כתיבת טיוטה, פידבק, עריכה, ופרסום. מה שאני אוהבת בסדנאות הכתיבה של אקטון היא שהן אישיות לחלוטין. אין ציונים, הרמה משתנה בין לומד/ת ללומד/ת, והמטרה היא כל הזמן להשתפר בסדנא הבאה.
  • מסע – זו בעצם למידה מבוססת פרויקטים קלאסית. כל סשן הוא פרויקט אחר, שמכסה נושאים אחרים. בשנה שעברה היו לנו אבולוציה, רפואה, תכנון טיול, בישול ועוד. המסע הראשון השנה הוא "להיות איש/אשת שיחה" שמורכב מהמון פרויקטים קטנים של שיחות שגם מעמיקות את הקשר בין הלומדים/ות.
  • מיוחדים – בחטיבה ברוב השנה הלומדים/ות מקדישים/ות שעתיים בשבוע ל-Passion Time: הם/ן בוחרים/ות מה הם/ן רוצים/ות לעשות בשעתיים האלו ופשוט הולכים/ות אחרי הלב שלהם/ן. היו לנו לומדים/ות שבחרו אומנות, בישול, תפירה, עיצוב, פיסול בעץ, תכנות, רובוטיקה, ועוד מיליון אפשרויות. בסשן הראשון כל הלומדים/ות יעשו פרויקט באומנות (פורטרט עצמי) בכל מיני טכניקות.
  • עבודה בסטודיו – החל מהסשן השני הלומדים/ות מקדישים/ות לפחות שעה בשבוע לעבודה בסטודיו. הם/ן יכולים/ות לבחור מה הם/ן רוצים/ות לעשות, וגם כאן יש המון אפשרויות: תמיכה במ"מ בלומדים/ות צעירים/ות, עזרה לספרקס, צילום תמונות לסטודיו, כתיבת ניוזלטר שבועי ועוד.
  • דיונים סוקרטיים – כל יום נפתח במעגל פתיחה, עובר דרך מעגל צהריים, ומסתיים במעגל סיכום. כל מעגל הוא זמן לדיון, רפלקציה, או משחק במטרה לעורר השראה, לחבר, או לתת ללומדים/ות כלים שונים.
  • מנהיגות ופיתוח אישי – הלומדים/ות בחטיבה עובדים/ות מקדישים/ות זמן משמעותי למיומנויות של פיתוח אישי ומנהיגות. באמצעות תגים ייעודים לנושאים האלו הלומדים/ות מתרגלים פתרון סכסוכים, תודעת צמיחה ,סיעור מוחות, הקשבה, אמפתיה, שיתוף פעולה מתוכנן ועוד.

אין שיעורי בית בחטיבה א ב ל יש בהחלט מינימום נדרש ואם הלומדים/ות לא מסיימים/ות אותו בזמן בית הספר הם/ן לגמרי עובדים/ות בבית. בפועל אני מעריכה שלומד/ת בחטיבה צריך/ה לעבוד לפחות שעה ביום בבית, וכמובן בהתאם לרצונות שלהם/ן הם/ן יכולים/ות לעבוד גם הרבה יותר.

יצא פוסט ארוך יחסית, אבל יש לי עוד המון מה לכתוב. אני בהחלט מתכננת להקדיש פוסט נפרד לפרויקטים של החטיבה בסשן הראשון ואולי עוד פוסט לנושא תוכנית התגים בחטיבה שהוא מורכב בפני עצמו.

שיהיה לי בהצלחה 🙂 ממשיכה ללכת.

סגור לתגובות על חטיבת ביניים באקטון: Journey Studio